Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Lektvary a elixíry

Lektvary T - Z

Lektvary a elixíry
Vložené: marci - 30.03. 2013 Téma: Lektvary a elixíry
marci nám napísal:

LEKTVARY  T - Z

Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

 

T

Tresť šílenství
Essence of Insanity, Esencia šialenstva
 
Přísady:            neznámé 
 
Poznámka:      
  • O tresti šílenství mnoho nevíme, zmiňuje se o ní Ron Weasley, když Harry odchází na Aragogův pohřeb a Ron má pocit, že jeho kamarád místo Felix felicis pozřel právě něco jako Tresť šílenství. (HP6)
 

U

Uklidňující lektvar
Calming Draught, Upokojujúci odvar
 
Přísady:            neznámé
 
Použití:            
  • mírné sedativum
 
Poznámka:      
  • Uklidňující lektvary rozdávala madame Pomfreyová studentům vystresovaným z blížících se NKÚ. (HP5)
 
 
Univerzální čistič kouzelných nečistot od paní Skowerové
Magical cleaning solutions, Mrs.Scower´s Magical Mess Remover,
Zázračný univerzálny všečistiaci prostriedok (HP2)
Zázračný mnohoúčelový čistiaci prostriedok pani Skawishovej (HP4)
 
Přísady:            neznámé
 
Použití:   
  • V magickém světě se čištění a leštění často zajišťuje kouzelnými prostředky a lektvary, z nichž Univerzální čistič od paní Skowerové je asi nejznámější.
 
Poznámka:
  • Univerzální čistič evidentně používá bradavický školník Argus Filch, neboť ve druhé knize jsme spolu s Harrym svědky, jak se jím neúspěšně pokouší odstranit nápis psaný krví na zdi.  
  • V HP4 bednu od Univerzálního čističe použije Rita Holoubková jako psací stůl při rozhovoru s Harrym v přístěnku na košťata. (HP2)
 
 
Uspávací lektvar
Sleeping Draught, Uspávací elixír/Elixír čarovného spánku
 
Přísady:            levandule
                          standardní koření
                          sliz tlustočerva (Flobberworm Mucus)
                          kozlík lékařský, neboli baldrián (Valerian springs)
 
Postup:             
  • Dej 4 snítky levandule do hmoždíře.
  • Do hmoždíře přidej 2 hrstky standardního koření.
  • Směs v hmoždíři rozdrť na jemný prášek.
  • Do kotlíku dej 2 kapky tlustočervího slizu (na zahuštění).
  • Přidej do kotlíku 2 hrstky standardního koření.
  • Zahřívej kotlík na nižší teplotu po dobu 30 sekund.
  • Do kotlíku přidej 3 hrstky prášku z hmoždíře.
  • Mávni hůlkou nad kotlíkem.
  • Nech uležet a vrať se ze 70 minut, máš-li cínový kotlík. V mosazném nech uležet 59 minut, v měděném 52 minut.
  • Do kotlíku přidej 2 hrstky standardního koření.
  • Zahřívej na vysokou teplotu 1 minutu.
  • Do kotlíku přidej 4 snítky kozlíku lékařského.
  • Zamíchej sedmkrát po směru hodinových ručiček.
  • Nad hotovým lektvarem mávni hůlkou.
                
Použití:   
  • osoba či zvíře upadne do hlubokého spánku
 
Poznámka:                
  • Uspávacím lektvarem naplnila Hermiona Grangerová čokoládové tyčinky určené pro Crabbeho a Goyla před plánovanou výpravou do zmijozelské společenské místnosti.
  • Nějakou variantu Uspávacího lektvaru použili také krotitelé draků na své svěřence před jejich transportem na Pohár tří kouzelníků. (HP2, HP4, Pottermore)
 

V

Veritasérum
Veritaserum, Veritaserum
 
Přísady:            zmíráček, část (pravděpodobně pírka) ( jobberknoll parts)
 
Postup:             
  • Celý postup přípravy není znám, nicméně k jeho zrání je potřeba plného měsíčního cyklu.
 
Použití:            
  • Bezbarvý lektvar bez jakéhokoli zápachu, který každého, kdo jej vypije, donutí mluvit pravdu.
  • Pro dosažení účinku stačí několik kapek.
 
Poznámka:      
  • Pro používání Veritaséra vydalo Ministerstvo kouzel velmi přísné směrnice. Ze všech knih je zřejmé, co si kouzelníci z ministerských směrnic dělají.
  • Veritasérum by podle profesora Křiklana měli být schopní namíchat všichni absolventi zkoušek OVCE. (HP6)
  • Pro plný účinek Veritaséra stačí pozřít několik kapek, jinak může dojít k předávkování a otravě.(HP5)
  • K Veritaséru existuje protilátka rušící jeho účinky.
  • Použitím Veritaséra vyhrožuje v HP4 Harry Potterovi Severus Snape, který jej podezírá, že mu ukradl kůži z hřímala a žaberník z jeho soukromých zásob. (Neukradl – v prvním případě to byla Hermiona, ve druhém pak Dobby). V téže knize podá Veritasérum Albus Brumbál Barty Skrkovi mladšímu, aby se dozvěděl pravdu o přípravách na Voldemortův návrat. (HP4)
 
 
Vlkodlačí lektvar
Wolfsbane Potion, protivlkolačí elixír
 
Přísady:            neznámé
 
Použití:            
  • Neléčí lykantropii, ale po jeho požití se během úplňku vlkodlak nemění v krvelačnou šelmu, ale zachovává si víceméně lidské vědomí.
 
Poznámka:
  • Vlkodlačí lektvar vynalezl Damokles Belby někdy počátkem 70. let  20. století.
  • Díky vynálezu vlkodlačího lektvaru mohl začít navštěvovat bradavičkou školu Remus Lupin.
  • Vlkodlačí lektvar je velmi obtížné připravit; během učitelského působení Remuse Lupina v Bradavicích mu jej každý měsíc dokonale připravoval Severus Snape. (HP3)
 
 
Voldemortovy lektvary
Voldemort´s Potion, Voldemortove elixíry
 
Lektvary, které Voldemorta udržely naživu a vrátily mu víceméně lidskou podobu.
 
1991 – 4.6.1992
Přísady:   krev jednorožce
 
Použití:            
„Krev jednorožce tě udrží při životě, i kdyby tě od smrti dělil pouhý vlásek, ale za strašlivou cenu. Aby ses zachránil, musíš zabít něco čistého a bezbranného, a od chvíle, kdy se jeho krev dotkne tvých rtů, budeš žít jenom napůl a v zatracení.“
Firenze, Harry Potter a Kámen mudrců, překlad Vladimír Medek
 
Poznámka:      
  • Jak víme, krev jednorožce získával Voldemort prostřednictvím profesora Quirinuse Quirrella, jemuž trčel z týla pod turbanem. (HP1)
 
po 6.6.1994 – 24.6.1995
Přísady:            krev jednorožce
                          jed hada (Nagini)
                
Postup:             
  • Neznámý, nicméně jeho součástí bylo jedno či dvě zaklínadla vymyšlená osobně Voldemortem a blíže neurčená pomoc Naginiho (Nagini).
 
Poznámka:      
  • Tento lektvar posloužil Voldemortovi k získání hmotné podoby, následkem čehož se mohl za pomoci Petra Pettigrewa – Červíčka dostat do Anglie a spřádat své plány.
  • Lektvar, nebo jeho modifikaci, musel zřejmě Voldemort užívat pravidelně. (HP4)
 
od 24.6.1995
Přísady:            kost otce
                          maso služebníka
                          krev nepřítele
 
Postup:   
  • Jedná se o prastarý lektvar černé magie a přidávání nejdůležitějších přísad musí provázet zaříkání.
  • Základní barva lektvaru je čirá, hladina jiskří jako posázená diamanty.
  • Ty, kosti z otcova těla, darovaná nevědomky, obrodíš svého syna!“ – po přidání kosti získá lektvar zářivou, jedovatě modrou barvu.
  • Ty, maso služebníka, darované dobrovolně, oživíš svého Mistra.“ – po přidání masa získá lektvar zářivě červenou barvu plamene.
  • Ty, krvi nepřítele, uzmutá násilím, ty vzkřísíš svého soka.“ – po přidání krve získá lektvar oslnivě bílou barvu, lektvar vybuchuje jiskrami a je hotovo.
 
Poznámka:
  • Lektvar, během jehož přípravy byl Voldemort osobně přítomen v kotli, navrátil Pánu zla víceméně lidskou podobu, ovšem s hadími rysy. S touto podobou a takto znovuzrozeným tělem žil Tom Rojvol Raddle až do své definitivní smrti dne 2.5.1998. (HP4)
 
 
Vimrlex
Bulbadox powder, bulbadoxový prášok
 
Přísady:            neznámé
 
Použití:            
  • Prášek, který způsobí naskákání uhrů po celém těle; aplikuje se zevně.
 
Poznámka:      
  • Fred Weasley nasypal Vimrlex Kennethu Towlerovi do pyžama a následky sváděl na stres postiženého z blížících se NKÚ. (HP5)
 
 
Výtažek z hrbouna
Murtlap essence, murtlapova esencia
 
Přísady:            chapadélka hrbouna
 
Postup:             
  • naložená chapadélka se přepasírují
  • žlutá barva
 
Použití:            
  • Zaceluje a hojí řezná poranění a boláky. Poskytne okamžitou úlevu, ale jizvy nehojí.
 
Poznámka:      
  • Výtažek poskytla Hermiona Harry Potterovi, aby si s ním hojil jizvu po očarovaném brku profesorky Umbridgeové.  
  • Fred a George Weasleyovi výtažkem eliminovali nepříjemné jevy provázející užívání Horečnatých hrudek (viz) (HP5)
 

Z

Zmenšovací dryák, lektvar
Shrinking Solution, Potions; Scvrkávací roztok, zmenšovací elixír
 
Přísady:            sedmikráskové kořeny, nakrouhané
                          scvrklofík, oloupaný
                          housenky, nařezané
                          krysí slezina
                          pijavice, pár kapek šťávy
                
Postup:             
  • správně uvařený lektvar má mít ostře zelenou barvu
 
Poznámka:      
  • Součást výuky třetích ročníků školy čar a kouzel v Bradavicích.
  • Nepříjemné pojednání o zmenšovacích lektvarech psal Harry Potter pro profesora Snapea.
  • Při praktické výuce vaření zmenšovacích dryáků musel Ron Weasley pomáhat Draco Malfoyovi s přípravou ingrediencí, protože ten v té době prožíval své zranění způsobené hipogryfem Klofanem. Během téže hodiny pak profesor Snape vyzkoušel správnost Nevillova lektvaru na žabáku Trevorovi. (HP3)
 
 
Životobudič
Pepperup Potion, Hrejivý odvar
 
Přísady:            neznámé
 
Použití:   
  • V knihách o Harry Potterovi léčí nachlazení.
  • Průvodní jev jeho požití je pára vystupující ještě několik hodin z uší.
 
Poznámka:      
 
  • Mám pocit, že v případě „Životobudiče“ mají mnohé překladatelky navrch před překladem oficiálním. I mně se víc líbí většinou používaný výraz „Životabudič“ a dlouhodobě jsem okouzlena pojmem „Peprná vzpruha“, jehož autorkou je Elza a který byl použit v překladu fanfiction „Osvobození Harryho Pottera“ http://hp.kizi.sk/modules.php?name=News&new_topic=98
  • Životobudičem léčí madame Pomfreyová podzimní nachlazení ve druhé knize. (HP2)

 


 

Dnešním dílem končí základní soupis těch lektvarů, které byly všechny více či méně posány v oficiálních knihách o Harry Potterovi.

Neváhejte mi, prosím, dávat tipy na další lektvary i kouzla; pokud jsou zdroje mimo tyto stránky, mám tendenci si povídky nejprve přečíst a zdroj ověřit, ale pokud se týká těchto stránek - beru vše. :)

Mé závěrečné poděkování patří hlavně těm, kdo okomentovali každou kapitolu:
arkama, anonym, denice, Lupina, solace,  Snapea,
těm, kdo komentovali občas:
Jimmi, Liz, Gift, kopapaka, Patoložka,
i těm, kdo třeba neměli čas, náladu, nebo možnost komentovat, ale Lektvary otevřeli, přečetli a snad byli i trochu zaujati.




Odkazy:

U každého hesla, které v seznamu lektvarů najdete, je uvedeno označení knihy, filmu, hry nebo fanfiction, ve které se  příslušný lektvar poprvé vyskytuje.

Svět Harryho Pottera:

HP1    Harry Potter and the Philosopher´s Stone, J.K.Rowling, Bloomsbury Publishing, 1997
             (Harry Potter and the Sorcerer´s Stone v USA)
             Harry Potter a Kámen mudrců, překlad Vladimír Madek, Albatros, 2000
             Harry Potter a Kameň mudrcov, překlad Jana Petrikovičová, Ikar, 2000
HP2    Harry Potter and the Chamber of Secrets, J.K.Rowling, Bloomsbury Publishing, 1998
             Harry Potter a Tajemná komnata, překlad Vladimír Medek, Albatros, 2000
             Harry Potter a Tajomná komnata, překlad Jana Petrikovičová, Ikar, 2001
HP3    Harry Potter and the Prisoner of Azkaban, J.K.Rowling, Bloomsbury Publishing, 1999
             Harry Potter a vězeň z Azkabanu, překlad Pavel Medek, Albatros, 2001
             Harry Potter a väzeň z Azkabanu, překlad Oľga Kralovičová, Ikar, 2001
HP4    Harry Potter and the Goblet of Fire, J.K.Rowling, Bloomsbury Publishing, 2000
             Harry Potter a Ohnivý pohár, překlad Vladimír Medek, Albatros, 2001
             Harry Potter o Ohnivá čaša, překlad Oľga Kralovičová, Ikar, 2001
HP5    Harry Potter and the Order of Phoenix, J.K.Rowling, Bloomsbury Publishing, 2003
             Harry Potter a Fénixův řád, překlad Pavel Medek, Albatros, 2004
             Harry Potter a Fénixov rád, překlad Oľga Kralovičová, Ikar, 2003
HP6    Harry Potter and the Half-Blood Prince, J.K.Rowling, Bloomsbury Publishing, 2005
             Harry Potter a princ dvojí krve, překlad Pavel Medek, Albatros, 2005
             Harry Potter a polovičný princ, překlad Oľga Kralovičová, Ikar, 2005
HP7    Harry Potter and the Deathly Hallows, J.K.Rowling, Bloomsbury Publishing, 2007
             Harry Potter a relikvie smrti, překlad Pavel Medek, Albatros, 2008
             Harry Potter a dary smrti, překlad Oľga Kralovičová, Ikar, 2008
Pottermore      http://www.pottermore.com/
FZ       Fantastic Beasts & Where To Find Them, J.K.Rowling, Bloomsbury Publishing, 2001 
             Fantastická zvířata a kde je najít, překlad Pavel Medek, Albatros 2002  
Ostatní fanfiction:
časem :)

 

Zdroje:

Knihy o Harry Potterovi včetně doprovodných  (viz výše)
http://www.pottermore.com/
http://www.hp-lexicon.org/magic/potions-enc.html
Lexikon, autor Steve Vander Ark, vydalo nakladatelství Slovart, 2010

 

Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Re: Lektvary T - Z Od: larkinh - 05.04. 2013
Kouzla mě moc neberou, ale lektvary, to je jiná káva. Lexikon je naprosto dokonalý! Díky moc za jeho sestavení.
Re: Lektvary T - Z Od: marci - 10.04. 2013
Já velice děkuji za Tvoje ocenění a komentář, larkinh.   :)

Re: Lektvary T - Z Od: solace - 01.04. 2013
V tejto záverečnej časti sa nazbierali také pecky, že je ťažké vybrať ten "naj" elixír. Čarodejníci majú obrovskú výhodu oproti nám muklom - správnymi elixírmi a kúzlami je možné vyriešiť takmer všetko. Odviedla si skvelú prácu, marci. Teším sa na ďalšie zaujímavé elixíry zo sveta ff.
Re: Lektvary T - Z Od: marci - 01.04. 2013
pravda - je možné všechno vyřešit. Je také stejné snadné všechno pokašlat, ale to dokáží mudlové i bez kouzel - tady žádná výhoda ani nevýhoda není... Jsem ráda, že se Ti čtení líbilo a velice děkuji jak za Tvůj komentář, tak za Tvoji pomoc s celým souborem Lektvarů. Díky moc

Re: Lektvary T - Z Od: Lupina - 30.03. 2013
Nejdřív bych potřebovala uklidnit nervy, a pak by se hodila Peprná vzpruha na získání energie pro hubnutí. Vsadím body, že kouzelníci mají i nějaké řešení nadváhy. Proč jsem mudla a musím na to jen omezením jídla a zvýšením pohybu? Pro prvé mi překáží chutě a k druhému mi momentálně chybí energie. Tak jo, tohle bylo mimo mísu. Opět perfektní, Marci Zase jsi odvedla kus práce. Děkuji Ti za tento skvělý seznam, který rozhodně budu využívat při překladech Dííííky.
Re: Lektvary T - Z Od: marci - 30.03. 2013
Lupinko - to co popisuješ "mimo mísu" je můj problém už od Nového roku, kdy jsem úspěšně dosáhla své životní váhové maximum Snažím se, ale NEJDE mi to a hlavně mě to NEBAVÍ. Kupředu mě žene jen představa, že to své tělo na jaře budu muset vybalit z bund a svetrů... Ale jestli začínáš se sebetrýzněním teď někdy - no, lepší až po Velikonocích  Já navíc nemám ani podporu manžela, protože ten mi vždycky nadhodí, že mě může zítra přejet tramvaj, umřu hubená a co z toho budu mít? načež jde a upeče třeba bramborovou buchtu!!! Na zabití. Plus on se nespraví po ničem, zato já kynu i po myšlenkách na jídlo  nic, to bylo také mimo mísu  Díky moc, Lupinko, za komentáře, podporu a vůbec za všechno

Re: Lektvary T - Z Od: Snapea - 30.03. 2013
Marci, díky!!:-)) Nutně potřebuji Uklidňující lektvar, pacienti jsou dneska otřesní, protivní...GRRR...a asi i Vlkodlačí lektvar, začínám zuřivě vrčet a mám tendence výt...:-DD A ten Zmenšovací dryák, tak do toho bych se naložila celá! Tak a teď ten Povzbuzující ať vydržím do 18.00 a zítra taktéž..Nejhorší je ta stupidní změna času, zítra vstávám ve 2:45, místo 3:45, úžasné, že?! Ještě jednou velké díky za mé milované Lektvárky, s tiskem tedy posečkám:-)) A pozor v pondělí, na maniaky s jalovcem, vodou a smrdutými ,,Vůněmi". :-DD
Re: Lektvary T - Z Od: marci - 30.03. 2013
Proboha - tak to by se Ti ten Povzbuzující lektvar opravdu hodil. Já muset vstávat v tak nekřesťanskou hodinu, neproberou mě ani živou vodou! "letní čas" pocítím v podstatě až v úterý a už teď vím, že mě bude dva dny bolet hlava  a vrčet budu též... Milá Snapeo, moc a moc děkuji za všechny Tvé komentáře - pokaždé mi bezkonkurenčně zvedly náladu, protože Ty máš dar i životní prů..švihy komentovat s absolutně Snapeovským humorem. Budu se snažit plánované lektvary z Klíče zpracovat co nejdříve - kvůli Tobě :)

Re: Lektvary T - Z Od: Jimmi - 30.03. 2013
Waw, waw, waw, na nič iné nemám silu a čas. Len to moje obľúbené "směkám" a posielam obrovské díky.
Re: Lektvary T - Z Od: marci - 30.03. 2013
Děkuji moc za Tvé waw, milá Jimmi - a až budeš mít sílu a čas, aktivuj mi, prosím, lištu pro Lektvary na hplex - ráda bych je tam časem nandala :) Díky za všechno :)

Re: Lektvary T - Z Od: anonym - 30.03. 2013
upokojujúci elixír, uspávací elixír, odstaňovač nečistôt, ale aj veritaserum by sa dali využiť v praktickom živote.
Re: Lektvary T - Z Od: marci - 30.03. 2013
Také mám své favority, ale v podstatě bych našla uplatnění téměř pro všechny :) Díky moc za komentář, anonyme - Tvé glosy vždycky ráda čtu :)

Re: Lektvary T - Z Od: denice - 30.03. 2013
Páni, úplně mi vypadlo, že k Veritaséru existuje protilátka. A taky že ho dokáže uvařit každý absolvent. Měla jsem dojem, že k jeho výrobě ministerstvo dává povolení jen vybraným osobám. Asi je to jako se zvěromágy a jejich registrací. Pořád mi vrtá hlavou to standardní koření. A taky si myslím, že výroba každého lektvaru musí začít nalitím nějakého standardně určeného množství vody do kotlíku, jinak by z něj ty lektvary sypali nebo vyškrabávali. Děkuji, dala sis obrovskou práci, je vidět, že jsi hledala pečlivě a s chutí. Díky tobě si všímám při čtení kánonu spousty věcí, které jsem dřív jen přeletěla.
Re: Lektvary T - Z Od: marci - 30.03. 2013
 tou vodou (či jinou tekutinou) máš jistě pravdu - ale při přípravě lektvarů na pottermore tam nic takového není, a pohříchu mám pocit, že ani v knihách se s vodou jaksi nepracuje Zajímavé.... Standardní koření - nejspíš něco jako kombinace pepř, nové koření a bobkový list  :D A veritasérum, zvěromágové, neregistrovaná přenášedla... člověk aby ministerstvo kouzel ještě litoval, co?   Děkuji moc za komentář a vůbec podporu při všech kapitolách lektvarů, denice

Re: Lektvary T - Z Od: arkama - 30.03. 2013
To normálne sú oficiálne dátumy Voldemortovho "vývoja" a zániku? :D Dnes by bolo potreba ten Životabudič, pretože už mám tej zimy plné zuby a zase tu sneží :(Ale vedela by som použiť aj zmenšovačí dryák, možnože to má nepreskúmané oblasti a dal by sa s tým potierať zadok :)))))Díky marci, aj za venovanie :)Veselú Veľkú Noc všetkým, aj keď mne to skôr pripomína Vianoce...
Re: Lektvary T - Z Od: marci - 30.03. 2013
Máš pravdu - na Vánoce bylo tepleji Ty bláho - takovéto využití zmenšovacího dryáku mě nenapadlo! A že by bylo po čem roztírat Ty mě vždycky pobavíš   Díky moc za komentář, arkamo, i kvůli takovým jako Ty se budu snažit zase něco vyprodukovat Díky

Prehľad článkov k tejto téme:

.Lexikon: ( marci )12.11. 2015Lektvary - Krev
.Lexikon: ( marci )14.01. 2014Lektvary - Red Hills
.Lexikon: ( marci )26.04. 2013Lektvary - Elysejský klíč
.Lexikon: ( marci )30.03. 2013Lektvary T - Z
.Lexikon: ( marci )26.03. 2013Lektvary P - S
.Lexikon: ( marci )23.03. 2013Lektvary M - O
.Lexikon: ( marci )19.03. 2013Lektvary L
.Lexikon: ( marci )16.03. 2013Lektvary E - K
.Lexikon: ( marci )12.03. 2013Lektvary A - D
.Lexikon: ( marci )11.03. 2013Lektvary