Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Advent 2011 Snamione

Veni Veni Emmanuel

Advent 2011 Snamione
Vložené: Jimmi - 01.12. 2011 Téma: Advent 2011 Snamione
solace nám napísal:

Advent Calendar

Author: Sharkeygirl  

 Preklad a banner: solace

Beta-read: Eggy

http://www.fanfiction.net/s/6511718/1/Advent_Calendar

This story is based on characters and situations created and owned by JK Rowling, various publishers including but not limited to Bloomsbury Books, Scholastic Books and Raincoast Books, and Warner Bros., Inc. No money is being made and no copyright or trademark infringement is intended.

Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

A/N: V podstate ide o sériu krátkych príbehov postavených na téme vianočných kolied, aj keď nie všetky príbehy budú s vianočnou tematikou. Spektrum piesní sa bude pohybovať od náboženských po svetské, od vážnych po zábavné, od gregoriánskeho chorálu až po Wham! (pozn. prekl.: britské popové duo) Aj keď uvádzam, že ide o poviedku s párom SS/HG, nie všetky príbehy budú o nich.

Bez ďalších rečí som sa rozhodla začať s jednou z najstarších adventno-vianočných piesní „Veni Veni Emmanuel“

Nevlastním Harryho Pottera, alebo ktorúkoľvek z ďalších postáv. A nevlastním ani túto pieseň, ktorá vznikla oveľa skôr, než som sa narodila.

Odkaz: http://www.youtube.com/watch?v=Mn7iFxvfn3A&feature=player_embedded

 

Veni Veni Emmanuel  (Príď, príď Emanuel)

 

Zbormajster poklepal taktovkou o pult, aby pritiahol pozornosť speváckeho zboru. Tenká palička sa vzniesla, vzápätí pevne zostúpila, udajúc takt prvým tónom starodávneho hymnu.

Keď hlasy zosilneli vo fráze, Severus pocítil, ako mu zimomriavky prebehli dolu chrbtom. Zo všetkých piesní, ktoré mohli spievať, si zo zborníka vybrali práve tú najtemnejšiu a najviac depresívnu. Nieže by to nezodpovedalo jeho nálade alebo rastúcej beznádeji v jeho duši. Napriek tomu si myslel, že ľudia chystajúci sa oslavovať narodenie Krista by mohli byť šťastnejší.

Refrén zapôsobil ako kopanec, keď silné, ponuré, mužské hlasy vyzývali zhromaždenie k radosti. Ešte nikdy neznela výzva k oslave tak temne a hrozivo! Iróniu celej situácie trochu zmierňovali chorály v latinčine, tá však bola pre mladú generáciu bezpochyby stratená od čias, čo začal súčasný pápež vyžadovať slúženie celej omše v materinskom jazyku.

Zrazu ucítil na ramene štuchanec od rúčky, keď pred neho strčili zvonček na oferu. Vzhliadol na kostolníka a pokrútil hlavou. Ľutoval, že ho nenapadlo vziať si so sebou nejaké muklovské peniaze. Kostolník sa ľahostajne posunul ďalej, zbierajúc lepšiu úrodu od dvojice sediacej v rade pred ním.

Severus sa rozhliadol po miestnosti. V jeho mladosti bol kostol miestom plným života a útechy. Teraz bol posiaty len občasnými hlúčikmi ľudí v radoch. Niektoré lavice zostali úplne prázdne. Väčšina farníkov boli starší... unavení ľudia. Ostatní sa javili byť roztržití, čakajúc na moment, kedy sa budú môcť venovať ďalším činnostiam. Dokonca aj starnúci kňaz opretý v kresle sa zdal byť myšlienkami inde.

Čarodejník si spomenul na detstvo, keď ho matka vodila do rovnakého kostola. Hoci jeho otec často reptal na svoj ťažký údel, matka sa vyžívala v týchto muklovských tradíciách, najmä počas Vianoc. V rituáloch hľadala útechu a prísľub spasenia. Istý čas Severus tiež veril v záchranu. V súčasnosti si však už nebol ničím istý.

Tvrdiť, že sem prišiel pre útechu a odpustenie by bola lož. Keď odovzdal osudné proroctvá Voldemortovi, vybral si vlastnú cestu. Napriek tomu sa pokúsil dať veci do poriadku, len čo pochopil všetky dôsledky svojho činu. Dumbledore mal zachrániť Lily. Boh mal zachrániť Lily! Lenže obaja zlyhali. Lily bola mŕtva, na jeho rukách bola jej krv.

Jeho myšlienky prerušil výkrik nesmiernej radosti. Na opačnom konci lavice sedel rodičovský pár a snažil sa lupienkami a chlácholivými slovami utíšiť čoraz hlučnejšie batoľa. Nevenovalo im však žiadnu pozornosť, namiesto toho si krátilo čas hraním sa s plastovým autíčkom, kým melancholické hlasy zboru zneli ďalej.

Severus pokrútil hlavou. Prázdnota začínala byť neznesiteľná. Aj keď nepredpokladal, že ju chvíľa v kostole úplne vyplní, dúfal, že mu aspoň prinesie pár okamihov úľavy od bolesti a viny. Prekonať nasledujúce hodiny by mu pomohla aj štipka pokoja a pohodlia.

Ponuré hlasy a vtieravý gregoriánsky chorál mu to však neuľahčovali.

Skôr, než mohol pokračovať v ďalšom rozjímaní, pocítil tvrdý náraz do svojho boku. Otočil sa tvárou v tvár k previnilcovi, ktorý sa ho opovážil dotknúť. Jeho oči skĺzli na nespratné batoľa, ktoré si k nemu prišlo po plastové autíčko. Maličká mala husté, neposlušné, kučeravé vlasy... úplne zodpovedajúce jej temperamentu. Pozrela naňho, jej karamelové oči iskrili nevinnosťou... životom.

„Ahoj,“ povedala oveľa hlasnejšie, než bolo vhodné.

„Ahoj,“ šepol Severus a jeho predchádzajúci hnev a bolesť sa rozpustili v bezvýhradnom prijatí toho, čo stelesňovala.

Vzala hračku a ponúkla mu ju. „Hráme sa?“ spýtala sa.

Prijal autíčko a jemne ho potlačil po lavici. S chichotom sa za ním rozbehla. A sklamane sa zastavila , keď jej ho otec skonfiškoval a strelil po Severusovi ospravedlňujúcim pohľadom. Pritakal, keď muž sykol na dcéru, aby zostala na svojom mieste.

Melódia konečne zarezonovala v kamenných múroch a rozplynula sa. Kňaz pokynul k zhromaždeniu a začal sa modliť nad chlebom a vínom.

Severus sklonil hlavu a našiel odvahu modliť sa za spásu ostatných, zdanlivo branú ako samozrejmosť, dúfajúc, že prvýkrát po dlhom čase bude jeho modlitba vyslyšaná.

 

Pozn. prekl.:Veni, veni, Emanuel“ (Príď, príď, Emanuel) - pôvod tejto adventnej antifony siaha do dvanásteho, podľa niektorých zdrojov až do ôsmeho storočia. Text je založený na biblickom proroctve (Iz 7, 14), ktoré hovorí, že Boh dá Izraelu znamenie a bude sa volať Immanuel, Matúš (MT 1, 23) uvádza naplnenie tohto proroctva o narodení Ježiša z Nazaretu. Melódia piesne sa prisudzuje procesiovému fratiškánskemu spevu z 15. storočia, ale môže mať aj gregoriánsky pôvod. V minulosti vzniklo množstvo interpretácií a úprav tejto piesne, obľúbený je zborový spev, ale melódiu alebo spev použili aj Joan Baez, U2, Enya a Whitney Houston.

Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

AK. Automatické poďakovanie za preklad (Hodnotenie: 1)
Od: margareta - 02.08. 2023
|
Aspoň takto ďakujem všetkým, čo sa na tomto preklade podieľali a umožnili mi tak príjemne stráviť čas. Týmto dávam najavo, že poviedku čítam a teším sa na pokračovanie.

Archivované komentáre


Re: Veni Veni Emmanuel Od: sisi - 02.12. 2020
By se Severus asi divil, jak mladí sekají latinu právě kvůli písním z Gregoriánského chorálu. Ale ne každý nebelvír je v srdci havraspárem a má k jazykům vlohy. Bude si muset pár let počkat na pravou učednici, po vzdělání i uznání pražící Hermionu. Sotva najde přátele když bude mít nos celé dny v knihách. Severus ví své. Děkuji za překlad.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Re: Veni Veni Emmanuel Od: martian - 23.05. 2014
Zajímavě pojatá povídka s netradičně (ale ne nepříjemně) melancholickou náladou. Setkání s maličkou Hermionou je velmi neotřelým nápadem...

Re: Veni Veni Emmanuel Od: Attie - 08.07. 2013
Krása. Takové... melancholické. :)

Re: Veni Veni Emmanuel Od: klakla - 25.02. 2013
Opravdu nádherná povídka s velmi silnou atmosférou, děkuji za skvělý překlad
Re: Veni Veni Emmanuel Od: solace - 26.02. 2013
Aj ja ďakujem. Som rada, že sa páčilo:-)

Re: Veni Veni Emmanuel Od: frankie89 - 02.07. 2012
vlastně jsem to začala číst kvůli tomu obrázku nebo banneru nebo jak se tomu říká (tyhle názvy šly vždycky mimo mě :-D) a ještě, že tak. O hodně bych se ochudila... děkuji 

Re: Veni Veni Emmanuel Od: NessC - 12.02. 2012
Pěkné. :)

Re: Veni Veni Emmanuel Od: ulli - 11.01. 2012
Konečně jsem se pustila do nepřečtených povídek. A musím pochválit velmi banner, je krásný. A taky výběr povídky. Trochu ponurá, jakoby plná beznaděje, hlavně v hlavě Severuse. A přitom plná možností a nadějí. Možná kostel byl poloprázdný, ale bylo tam i malinkaté děvčátko (napadla mě Hermiona :-)  ). S nevinnýma očkama připoměla Severusovi, že je ještě za koho bojovat. Teda aspoň mi to tak připadá. Jinak pěkná a milá povídka. Děkuju za překlad.
Re: Veni Veni Emmanuel Od: solace - 27.01. 2012
Ulli, ďakujem za krásny komentár.:-) Super si to zhrnula. Malá Hermiona dodala nádej Severusovi topiacemu sa vo výčitkách.

Re: Veni Veni Emmanuel Od: Jacomo - 30.12. 2011
Jé, to bylo krásné. Sice konec není úplně "happy", ale to vůbec nevadí, protože ten příslib věcí příštích je naprosto jasný :-) Díky, díky moc, honem jdu dál.
Re: Veni Veni Emmanuel Od: solace - 27.01. 2012
Vďaka, Jacomo.:-) Máš pravdu - trošku trpké, ale s prísľubom, že bude lepšie.

Re: Veni Veni Emmanuel Od: andie - 04.12. 2011
joj, roskosna mala Hermiona a k tomu aj Severus, krasne sa to citalo, dakujem.
Re: Veni Veni Emmanuel Od: solace - 04.12. 2011
Ďakujem, som rada, že sa páčilo. :-)

Re: Veni Veni Emmanuel Od: GwenLoguir - 03.12. 2011
Hermiona už v takom mladom veku mala talent zpacifikovať Seva jediným pohľadom? - to je proste dar.
Re: Veni Veni Emmanuel Od: solace - 03.12. 2011
Áno, je to dar... také intenzívne vyžarovanie... :-) Vďaka, Gwen.

Re: Veni Veni Emmanuel Od: bbarka - 02.12. 2011
Toto sa mi tak strašne páčilo - Severus v kostole, ten opis toho, že v mladosti mu prinášal útechu a teraz tam videl len hŕstku ubitých ľudí... a do toho ten gregoriánsky chorál... a na druhej strane tá maličká s autíčkom...juj, super, ďakujem straaaašne moc :D
Re: Veni Veni Emmanuel Od: solace - 02.12. 2011
Teším sa, že sa ti príbeh páčil. Mne tiež, ale chápem aj tých, ktorých z neho pochytí melanchólia. Zrejme záleží na nálade, v akej sa človek v ten deň nachádza. Ďakujem za komentár a dúfam, že ťa potešia aj ďalšie kapitolky. :-)

Re: Veni Veni Emmanuel Od: Gift - 01.12. 2011
Pripojuji se- prekrasny banner! Pisnicka me bohuzel moc neoslovila, to ale samozrejme neni stiznost, ba naopak, jsem rada, ze jsi se rozhodla i pro takovy druh povidek s pochmurnym soundtrackem a celkovym podtonem. Rozhodne zajimave. Jsem zvedava, co objevime priste:-). Diky!!
Re: Veni Veni Emmanuel Od: solace - 02.12. 2011
Gift, ďakujem za komentár aj za pochvalu. K čakaniu na Vianoce by sa hodilo niečo veselšie, však? Takže ideme preladiť... :-) Dúfam, že sa bude páčiť aj ďalšia kapitola.

Re: Veni Veni Emmanuel Od: MissK - 01.12. 2011
Ikdyž to není zrovna veselé, má to své kouzlo. To jejich setkání jsem měla živě před očima. Opravdu krásně popsané Děkuju za překlad Mimochodem ten banner je špičkovej - moc se mi líbí ♥
Re: Veni Veni Emmanuel Od: solace - 01.12. 2011
MissK, ďakujem za pochvalu banneru a som rada, že sa ti príbeh páčil. Tiež som si stretnutie Severusa a malej Hermiony živo predstavovala... a bolo to dojemné *fňuk*

Re: Veni Veni Emmanuel Od: Mermon - 01.12. 2011
Začalo to pěkně a už se těším na zítřejší dílek...i když si upřímně nedovedu představit jak si Snape hreje s autíčkem 
Re: Veni Veni Emmanuel Od: solace - 01.12. 2011
Ďakujem, Mermon. Aj Snape bol kedysi dávno (v tejto poviedke nie až tak dávno:-)) malým chlapcom, takže možno si ako dvadsaťjedenročný ešte pamätal, ako sa púšťa autíčko. Budeme veriť autorke, že to zvládol. :-)

Re: Veni Veni Emmanuel Od: teriisek - 01.12. 2011
Mám dost rozporuplné pocity, zatím nějak nevím, co s tím. Možná moc melancholie najednou, nevím... Každopádně jsem zvědavá, jak to bude pokračovat. Děkuju za překlad a těším se!
Re: Veni Veni Emmanuel Od: solace - 01.12. 2011
Áno, súhlasím, že to bolo trochu melancholické, ale už bude len lepšie. :-) Ďakujem, teriisku.

Re: Veni Veni Emmanuel Od: Claire - 01.12. 2011
Povídání začíná nadějně a "obloučky" s příjemnou mrazivou předvánoční atmosférou, kde se malinko chvěje příslib věcí příštích. Moc se těším na posun v ději a gratuluji k dobrému výběru povídky. Když už jsem u těch gratulací - jedna obrovská -  za odvahu řešit v tomto hektickém čase  tak komplikovaný a přitom perfektně propracovaný systém tří bloků různých "žánrů". Adventní okénka v záhlaví dýchají skvostnou atmosférou zimního Skotska a banner k Snamione je opravdu velmi zdařilý. Vše je dílo jedné autorky? Koukám, že jsem se docela rozpindala, tak si nějakou tu chválu taky musím nechat na příště.
Re: Veni Veni Emmanuel Od: solace - 01.12. 2011
Ďakujem za krásne slová, Claire. Takáto pochvala zahreje pri srdiečku. Banner aj advetný kalendár je moje dielo. K výberu poviedky napomohla veľká náhoda... nehľadala som cielene, natrafila som na ňu na FF asi pred mesiacom. Teším sa, že sa ti príbeh páčil a dúfam, že nesklamú ani ďalšie kapitoly, ktoré sa ponesú vo veselom duchu. :-)

Re: Veni Veni Emmanuel Od: denice - 01.12. 2011
Krásně vystižená atmosféra. Úžasná náhoda, že Grangerovi navštěvují stejný kostel jako v dětství Severus. Jen ta mše v národním jazyku, myslela jsem, že to začalo po vatikánském koncilu někdy v roce 1967 nebo 68. ale pro příběh je to nepodstatné. Z poslední věty mi šel mráz po zádech, když jsem si uvědomila, za koho se asi modlí. díky.
Re: Veni Veni Emmanuel Od: solace - 01.12. 2011
Rovnaký kostol - možno fakt náhoda. Boli Grangerovci u niekoho na návšteve? Bývali v tom istom meste? Kto vie? S tým vatikánskym koncilom máš pravdu, ale autorke to prepáčime. Je Američanka a do Ríma to má ďaleko Sekla sa "len" o 2 pápežov. Tento pribeh sa odohráva za pontifikátu Jána Pavla II. a koncil bol za Pavla VI. Denice, som rada, že sa ti kapitola páčila a ďakujem za komentár.
Re: Veni Veni Emmanuel Od: denice - 01.12. 2011
Děkuji, jsi skvělá, mně by to nedalo a večer bych trávila hledáním přesných informací.

Re: Veni Veni Emmanuel Od: JSark - 01.12. 2011
Prvé stretnutie a oni o tom ani nevedia. :) Ďakujem, je to vydarené.
Re: Veni Veni Emmanuel Od: solace - 01.12. 2011
Zaujímavé, však? :-) Ďakujem, som rada, že sa páčilo.

Re: Veni Veni Emmanuel Od: Zuzana - 01.12. 2011
Vždy, keď čítam o Severusovi niečo smutné, niečo kde je sám a je mi ho ľúto a mám chuť ho objať, tak napriek smútku aspoň ďakujem autorke, že je živý :) A možno cestou z kostola niekoho stretne... Ďakujem za krásny preklad.
Re: Veni Veni Emmanuel Od: solace - 01.12. 2011
Zuzi, už stretol - malú Hermionu. Lenže o tom ani jeden z nich nevedel. Ona mala len dva roky a on nemohol tušiť, že to malé muklovské batoľa bude o 9 rokov učiť elixíry v Rokforte. Ďakujem za komentík. :-)
Re: Veni Veni Emmanuel Od: Zuzana - 01.12. 2011
Bolo mi jasné, že sa na ňu akože podobá, ale mi nedošlo, že je to ona :) To je milé :) Nikdy som nerozmýšľala nad tým koľko mala rokov, keď začal pracovať pre Albusa :)

Re: Veni Veni Emmanuel Od: zuzule - 01.12. 2011
Taková melancholická, ale pěkná. :) Ta maličká byla si Hermiona, že? :)
Re: Veni Veni Emmanuel Od: solace - 01.12. 2011
Áno, bola to Hermiona. Som rada, že sa páčilo, aj keď to bolo melancholické. Ďakujem.

Re: Veni Veni Emmanuel Od: myska111 - 01.12. 2011
Pěkná povídečka i když taková smutná. Kdopak bylo to malé děvčátko? Těším se na další adventní povídečky.
Re: Veni Veni Emmanuel Od: solace - 01.12. 2011
Ďakujem, mysko. Smutná kapitola, ale s prísľubom nádeje... To malé dievčatko bola Hermiona. Zrejme ide o prvé Vianoce (1981) po smrti Lily. Hermiona mala vtedy 2 roky a 3 mesiace.
Re: Veni Veni Emmanuel Od: myska111 - 01.12. 2011
Děkuju za vysvětlení, myslela jsem si, že to byla Hermiona.132
Re: Veni Veni Emmanuel Od: solace - 01.12. 2011
Niet zač. ;-) Tušila si správne. Popis na Hermionu sedel.

Re: Veni Veni Emmanuel Od: Patolozka - 01.12. 2011
Moc hezké a smutné, Severus nikdy neměl lehký život a ta píseň je nádherná!
Re: Veni Veni Emmanuel Od: solace - 01.12. 2011
Ďakujem. Veru, Severus to mal ťažké, najmä krátko po Lilynej smrti. Nádherná je aj verzia "O come, come, Emmanuel" od Enyi: http://www.youtube.com/watch?v=DPHh3nMMu-I&feature=related

Re: Veni Veni Emmanuel Od: marci - 01.12. 2011
Krásné. Začala jsem "Dramione", ten byl roztomilý, ale tohle mě okouzlilo. Plus ta píseň.... Moc děkuji. Pokud se budou i následující povídky nést ve stejném duchu a pokud (kéž by) by se dal v jejich řazení vysledovat příběh, bude to ten nejkrásnější předvánoční dárek. (Krásný banner)
Re: Veni Veni Emmanuel Od: solace - 01.12. 2011
Ďakujem, marci. Dostaneme sa aj k roztomilým poviedkam. Kapitoly nie sú radené chronologicky, ale dá sa v nich vysledovať príbeh, aj keď nemožno tvrdiť, že ide o kompaktný celok. Nuž, šalamúnska odpoveď, všakže?

Re: Veni Veni Emmanuel Od: kometa - 01.12. 2011
Solace - krásný banner i překlad a skvělá volba. Sice trošku hořká čokoláda, ale přesto moc dobrá - děkuju moc :-)
Re: Veni Veni Emmanuel Od: solace - 01.12. 2011
Kometo, díky. Presne si to vystihla - horká čokoláda! Dúfam, že sa ti budú páčiť aj nasledujúce. :-)

Prehľad článkov k tejto téme:

Sharkeygirl: ( solace )24.12. 2011Santa Baby
Sharkeygirl: ( solace )23.12. 2011Hard Candy Christmas
Sharkeygirl: ( solace )22.12. 2011Last Christmas
Sharkeygirl: ( solace )21.12. 2011Jolly Old Saint Nicollas
Sharkeygirl: ( solace )20.12. 2011Blue Christmas
Sharkeygirl: ( solace )19.12. 2011The Christians And The Pagans
Sharkeygirl: ( solace )18.12. 2011All I Want For Christmas
Sharkeygirl: ( solace )17.12. 2011Merry Christmas With Love
Sharkeygirl: ( solace )16.12. 2011Sleigh ride
Sharkeygirl: ( solace )15.12. 2011Celebrate Me Home
Sharkeygirl: ( solace )14.12. 2011Good King Wenceslas
Sharkeygirl: ( solace )13.12. 2011Let It Snow!
Sharkeygirl: ( solace )12.12. 2011I want a Hippopotamus for Christmas
Sharkeygirl: ( solace )11.12. 2011Lo How a Rose E´er Blooming
Sharkeygirl: ( solace )10.12. 2011Silent Night
Sharkeygirl: ( solace )09.12. 2011We Wish You A Merry Christmas
Sharkeygirl: ( solace )08.12. 2011Bring a Torch Jeanette, Isabella
Sharkeygirl: ( solace )07.12. 2011Jingle Bells
Sharkeygirl: ( solace )06.12. 2011I Wonder as I Wander
Sharkeygirl: ( solace )05.12. 2011I Saw Mommy Kissing Santa Claus
Sharkeygirl: ( solace )04.12. 2011The 12 Pains of Christmas
Sharkeygirl: ( solace )03.12. 2011An Angel Came Down
Sharkeygirl: ( solace )02.12. 2011You´re a Mean One Mr. Grinch
Sharkeygirl: ( solace )01.12. 2011Veni Veni Emmanuel