Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí

Lexikon - Zachraňte Draca Malfoye

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
Vložené: marci - 29.11. 2011 Téma: Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
marci nám napísal:

Lexikon – Zachraňte Draca Malfoye


Saving Draco Malfoy

 

Saving Draco Malfoy, autor Dayspring, http://dayspring.skeeter63.org/sdm.htm
Zachraňte Draca Malfoye, překlad LadyF, http://hp.kizi.sk/modules.php?name=Preklady&new_topic=25

 

Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

SDM


Originální inkantace použité ve fanfiction Saving Draco Malfoy:

Combibo animus
Kletba, která vysaje z protivníka veškerou odvahu a statečnost. Combibo je latinský výraz pro „společníka k pití“, čili česky nejspíš „násoska“. (V anglickém slovníku jsem nalezla výraz combibo přeložený jako „drink up“, nebo „suck in“.) Nejpřesnější definice v souvislosti s kletbou bude tedy pravděpodobně „vysát, odčerpat“. Animus je latinský pojem pro „mysl“, nebo „odvahu“.  (SDM)

C
ombibo spiritus 
Kletba vysávající z protivníka duši. Osobně si myslím, že seznam Nepromíjitelných kleteb (viz) mohl být mnohem obsáhlejší.
Combibo viz Combibo animus. Spiritus je samozřejmě latinsky „duch“. (SDM)

Combido auctoritas
Kletba, která protivníka oslabí odčerpáním jeho moci a duševní síly.
Combibo viz Combibo animus. Auctoritas je latinský výraz pro „moc“. (SDM)

Contego
Další z mnoha variant ochranných štítů, což jsou v kouzelnickém světě evidentně velmi potřebná kouzla.
Inkantace je latinská a znamená doslovně „přikrývat, zakrývat“. (SDM)

Exaudio
Neverbální zaklínadlo, které umožňuje kouzelníkovi vyslechnout hovor v jiné místnosti, a to dokonce i pokud je tato místnost chráněna tlumícím kouzlem. Inkantace vypadá jednoduše, ale její seslání je velice obtížné a není proto běžně známá a používaná. To je také důvod, proč zaklínadlo dosud nebylo Ministerstvem kouzel zakázáno, ačkoli může hrubě narušovat soukromí. Na druhou stranu – stačí si obstarat ultradlouhé uši bratrů Weasleyových.  Exaudio (lat.) znamená doslova „jasně slyšet“. (SDM)

Fracta
Rozlomení předmětu. Předpokládám, že standardně dochází při seslání této kletby k jedné zlomenině, je ale možné, že četnost zlomenin je přímo úměrná množství vložené magické síly. Ve fanfiction Saving Draco Malfoy seslal kletbu Harry Potter a rozdrobil jí hůlky Smrtijedů na prach. Fractus znamená latinsky „zlomenina“. (SDM)

Manifesta germen
Velmi šikovné kouzlo pro těhotné – v podstatě kouzelnická verze trojrozměrného ultrazvuku, kterou lze vyvolat kdykoli a kdekoli a nepotřebuje se k tomu ani obrazovka, ani ... nic jiného. Manifesto je latinsky doslova „ukázat, zjevit“, germen znamená „potomek, zárodek“. (SDM)

Mobiliarca archa
Zaklínadlo, které nadzvedne krabici,nebo schránku a může s ní pohybovat.
Mobilis znamená latinsky „hybný“, arca je „skříň, schránka“, arcanum je latinsky „uzavřený“.
Archa je podle Slovníku cizích slov doslova buď „vozidlo tvaru skříně“ (Archa úmluvy byla skříň, v níž měli údajně Izraelité uschovánu smlouvu s Bohem), nebo „koráb“. Jestli chtěla autorka ff Saving Draco Malfoy „zdvojit“ schránku, nebo naznačit, že tato plula jako koráb, ví asi jen ona. (SDM)

Privatus
Zastínění, nebo neviditelná hradba. Ruší se formulí Resero (viz). Privatus je latinský výraz značící „soukromý“. (SDM)

Pulvis
Rozdrcení drobných předmětů nebo částic na prach. Pulvis je latinsky „prach, prášek“. (SDM)

Redintegro
Kouzlo využitelné v domácnosti, nebo při balení. Lze jím například uvést rozbalenou krabici do původního stavu.  Inkantace pochází z latiny, kde redintegratio znamená „obnovení, restaurování“. (SDM)

Resero
Inkantace rušící působení formule Privatus (viz). Resero znamená latinsky „otevřít“. (SDM)

Revelo Genus
Další ze šikovných kouzel pro těhotné. Formule se dá seslat již v počátcích těhotenství, následně se objeví buď symbol pro chlapce, nebo pro dívku a je to. Revelatio je latinsky „objevení, zjevení“, genus pak  „pohlaví“. (SDM)

Sicco
Vysoušecí kouzlo. Je natolik účinné, že vytáhne vodu z každého, i zmraženého, předmětu. Sicco je latinsky „vysušit“. (SDM)

Solvo
Formule, kterou lze rozvázat pouta. Solvo je latinsky doslova „rozvázat“. (SDM)



Formule převzaté ze série o Harry Potterovi:
(Všechna práva patří J.K.Rowlingové. Více Lexikon – odkazy a poděkování)

Accio
Přivolávací kouzlo. Většinou se používá v kombinaci s pojmenováním přivolávaného předmětu, například accio koště. Formule pochází z latiny, znamená „volám, přivolávám“. Nevyvolává žádné efekty, světlo, paprsky ani jiskry (na rozdíl od Carpe retractum). Poprvé použije kouzlo paní Weasleyová , aby zabavila dvojčatům jejich záškodnické výrobky (HP4). Harry Potter jím v téže knize přivolá koště při plnění prvního úkolu na Turnaji tří kouzelnických škol. (HP4)

Avada kedavra
Smrtící kletba. Patří mezi tři „kletby, které se nepromíjejí“ (viz Nepromíjitelné kletby) – za její použití je kouzelník poslán na doživotí do Azkabanu.
Provází jí zelené světlo. Jediný tvor, o kterém se ví, že kletbu přežil, je Harry Potter. Podařilo se mu to, protože ho chránila láska jeho matky, která obětovala svůj život při Harryho ochraně. Kouzlo se obrátilo proti lordu Voldemortovi, který nezemřel díky viteálům (horcruxům).  Harrymu po kletbě zůstala jen jizva ve tvaru blesku na čele a spojení s lordem Voldemortem, který na něj přenesl část své duše. Formule pochází z aramejštiny, zní Abhadda kedhabhra a znamená „zmizet jako toto slovo“.
Ačkoli se s kletbou Avada Kedavra ve formě různých flashbacků a a vzpomínek setkáváme již od první knihy, s jejím plným zněním se poprvé seznamujeme až v hodině Obrany proti černé magii vedené falešným Alastorem „Pošukem“ Moodym. (HP4)

Expelliarmus
Odzbrojovací kouzlo. Člověk, který je touto kletbou zasažen, ztratí hůlku (vyletí mu z ruky), a pokud je kletba dost silná, je schopna ho i udeřit či zvednout do vzduchu a odhodit. Latinsky expellemus znamená „vyháníme“. Původ je také zřejmě i ve slovu disarm, které v angličtině znamená „odzbrojit“ a arma, což je latinsky zbraň. Poprvé se toto kouzlo objevilo v HP2, kdy ho použil Snape k odzbrojení Zlatoslava Lockharta v Soubojnickém klubu. (HP2)

Finite
Ruší probíhající děje, ale neslouží k odstranění následků dějů proběhlých. Finite incantatem ruší působící kouzla. Finite je latinsky „skončete“ a incantatum je „zaklínadlo, kouzlo“. Dá se použít také s konkrétním zaměřením (Finite silencio). V knihách bylo kouzlo Finite poprvé použito Remusem Lupinem, který jím v HP5 osvobodil nohy Nevilla Longbottoma ze zajetí kletbou Tarantallegra (viz). Variantou Finite Incentatem ukončil v HP2 naráz působení mnoha zaklínadel v Soubojnickém klubu Severus Snape. (HP2)

Imperius
Kletba, která se nepromíjí (viz Nepromíjitelné kletby). Umožňuje absolutní ovládání oběti. Někteří lidé se silnou vůlí, jako například Harry Potter, se jí dokáží vzepřít. Samotná formule zní imperio, což latinsky znamená „vládnu“. Mnoho smrtijedů se po pádu Voldemorta hájilo, že bylo pod jejím vlivem, a mnoho nevinných osob skončilo v Azkabanu, protože pod jejím vlivem skutečně bylo. (HP4)

Incendio
Zapálí nebo nechá vzplanout nějaký předmět. Tímto kouzlem zapálil pan Weasley oheň v krbu u Dursleyových. Incendo znamená latinsky „zapaluji“. (HP4)

Legilimens
Umožňuje kouzelníkovi či čarodějce proniknout do mysli druhého člověka. Poprvé jsme ho mohli vidět v HP5, při hodinách nitrobrany. Legere je latinsky „číst“ a mens je „mysl“. (HP5)

Mobilicorpus
Kouzlo nadzvedne tělo do vzduch a to pak lze transportovat. Použil jej v HP3 Sirius Black při dopravě omráčeného Severuse Snapea z Chroptící chýše. Mobilis je latinsky „hybný“, corpus „tělo“. (HP3)

Petrificus totalus
Kouzlo úplného spoutání, oběť může hýbat jen očima. Poprvé ho použila Hermiona v HP1 proti Nevillu Longbotomovi, který chtěl trojici bránit, když v noci opouštěla kolej. Petra je latinsky „skála“ a totus je „úplně“. (HP1)

Reparo
Opravovací kouzlo. Je to vůbec první kouzlo, které v knize použila Hermiona Grangerová, která s ním již ve vlaku do Bradavic opravila Harrymu páskou slepené brýle. Použila přitom formuli Okulus reparo. Reparo znamená latinsky „opravuji“ a „okulus“ je „oko“. (HP1)

Silencio
Člověk nemůže mluvit i když otevírá ústa. Silentium znamená latinsky „ticho“.

S kouzlem se poprvé setkáváme v HP5. Při hodině přeměňování jím Hermiona umlčuje žáby a později jej sešle na Smrtijeda na Odboru záhad. (HP5)

 

 

Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Re: Lexikon - Zachraňte Draca Malfoye Od: teriisek - 01.12. 2011
Ta těhotenská kouzla jsou super! A já jen s překvapením zírám - četla jsem to, ale kouzla jsem naprosto vytěsnila (a zřejmě nejen u téhle povídky..). Děkuju moc za další skvělý příspěvek! :)
Re: Lexikon - Zachraňte Draca Malfoye Od: marci - 01.12. 2011
Ona autorka hned za kouzly většinou psala, co to dělá, akorát ty tři kletby, které hulákal Voldemort, byly bez upřesnění... Ale takhle pohromadě - člověk si ani neuvědomí, kolik nových kouzel tam je Je málo autorek, které se s originálními kouzly zatěžují... Kdyby Tě třeba nějaká ff napadla, klidně dej vědět Děkuji moc za komentář

Re: Lexikon - Zachraňte Draca Malfoye Od: anonym - 29.11. 2011
v tej poviedke je pár dobrých kúziel, ktoré by sa dali aj v bežnom živote skvele využiť.
Re: Lexikon - Zachraňte Draca Malfoye Od: marci - 29.11. 2011
Že ano? Při četbě mi to tak nepřišlo, ale v reálném životě bych hlasovala pro ta těhotenská kouzla Díky moc za komentář

Re: Lexikon - Zachraňte Draca Malfoye Od: Jimmi - 29.11. 2011
DOKONALÉ!!!! Viac nestíham, prepáč!
Re: Lexikon - Zachraňte Draca Malfoye Od: marci - 29.11. 2011
Jsem ráda, že se líbí a díky za pochvalný výkřik

Re: Lexikon - Zachraňte Draca Malfoye Od: denice - 29.11. 2011
Zachraňte Draca Malfoye je moje oblíbená povídka, na ní jsem se naučila číst slash. Občas si zopakuji několik kapitol, ale dokud jsem ta zaklínadla neviděla takhle pohromadě, neuvědomila jsem si, koik jich autorka vymyslela. Díky.
Re: Lexikon - Zachraňte Draca Malfoye Od: marci - 29.11. 2011
:-) Bylo by hezké někdy udělat průzkum, jaká byla u koho první ff ze světa HP a jaká byla první slashová Také si to pamatuji Tahle povídka moje první slashovka nebyla, ale rozhodně to byla jedna z prvních povídek, kterou jsem si přečetla na těchto stránkách... A samozřejmě patří mezi mé oblíbené. Jsem ráda, že jsem potěšila a děkuji za komentář.

Prehľad článkov k tejto téme:

.Lexikon: ( marci )26.12. 2015Lexikon - Keď som prekliala učiteľa
.Lexikon: ( marci )12.11. 2015Lexikon - Krev
.Lexikon: ( marci )14.01. 2014Lexikon kouzel - Red Hills
.Lexikon: ( marci )26.02. 2013Lexikon - Rodina jako žádná jiná a Skrze zdi
.Lexikon: ( marci )18.01. 2013Lexikon - Cloak of Courage
.Lexikon: ( marci )14.11. 2012Lexikon - Happy Days in Hell
.Lexikon: ( marci )28.10. 2012Lexikon - Casiopea, Kopapaka a další
.Lexikon: ( marci )30.07. 2012Lexikon - Sedmimagie
.Lexikon: ( marci )16.07. 2012Lexikon - Učednica a Nekromanter
.Lexikon: ( marci )11.06. 2012Lexikon - POPO
.Lexikon: ( marci )26.05. 2012Lexikon
.Lexikon: ( marci )12.05. 2012Lexikon - různá kouzla z fanfiction
.Lexikon: ( marci )11.05. 2012Lexikon - různá kouzla z knih HP
.Lexikon: ( marci )18.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )11.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )12.03. 2012Lexikon - Ich miestnosť
.Lexikon: ( marci )02.02. 2012Lexikon - Draco In Darkness
.Lexikon: ( marci )16.01. 2012Lexikon - We Learned the Sea
.Lexikon: ( marci )29.11. 2011Lexikon - Zachraňte Draca Malfoye
.Lexikon: ( marci )16.11. 2011Lexikon - Odkazy a poděkování
.Lexikon: ( marci )13.11. 2011Lexikon - Citáty
.Lexikon: ( marci )12.11. 2011Lexikon - Z
.Lexikon: ( marci )11.11. 2011Lexikon - Y
.Lexikon: ( marci )10.11. 2011Lexikon - X
.Lexikon: ( marci )08.11. 2011Lexikon - W
.Lexikon: ( marci )06.11. 2011Lexikon - V
.Lexikon: ( marci )04.11. 2011Lexikon - U
.Lexikon: ( marci )02.11. 2011Lexikon - T
.Lexikon: ( marci )27.10. 2011Lexikon - S
.Lexikon: ( marci )24.10. 2011Lexikon - R
.Lexikon: ( marci )23.10. 2011Lexikon - Q
.Lexikon: ( marci )21.10. 2011Lexikon - P
.Lexikon: ( marci )18.10. 2011Lexikon - O
.Lexikon: ( marci )16.10. 2011Lexikon - N
.Lexikon: ( marci )14.10. 2011Lexikon - M
.Lexikon: ( marci )12.10. 2011Lexikon - L
.Lexikon: ( marci )11.10. 2011Lexikon - K
.Lexikon: ( marci )10.10. 2011Lexikon - J
.Lexikon: ( marci )07.10. 2011Lexikon - I
.Lexikon: ( marci )06.10. 2011Lexikon - H
.Lexikon: ( marci )05.10. 2011Lexikon - G
.Lexikon: ( marci )03.10. 2011Lexikon - F
.Lexikon: ( marci )01.10. 2011Lexikon - E
.Lexikon: ( marci )29.09. 2011Lexikon - D
.Lexikon: ( marci )28.09. 2011Lexikon - C
.Lexikon: ( marci )25.09. 2011Lexikon - B
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon - A
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon