Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí

Lexikon - Keď som prekliala učiteľa

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
Vložené: marci - 26.12. 2015 Téma: Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
marci nám napísal:

 

Lexikon - Keď som prekliala učiteľa

Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

Ani by mě nenapadlo vtírat se mezi adventní povídky, ale solace mne požádala o pomoc s výkladem kouzel v jejím adventním překladu a o okamžité zařazení pojmů do Lexikonu, a tak jsem zde se svojí malou poctu solacinu nádhernému překladu.

Krásné Vánoce Vám všem.

Marci

 

WICT     Keď som prekliala učiteľa, překlad solace

                    When I Cursed The Teacher , autor  cathedral carver (https://www.fanfiction.net/s/6286999/1/When-I-Cursed-the-Teacher)


Diligo subsisto

Přísady:                      neznámé

Použití:                      zrušení účinků nápoje lásky

Poznámka:                

  • Diligo znamená latinsky „milovat“, subsisto pak „zastavit“.
  • Pokud je lektvar použit ke zrušení účinků „nápoje lásky“, nelze nic namítat.
  • Podání elixíru v případě, že nápoj lásky aplikován nebyl, může mít fatální následky.      

*

Plurimus Horrendus Curse

Kletba nejčetnějších hrůz

Představa Severuse Snapea s vybraným chováním gentlemana je jistě zarážející, ale že by byl ctihodný profesor pod vlivem nejčetnějších hrůz?

Plurimus, a, um – nejčetnější, velmi mnoho; Horrendus, a, um – strašný, hrozný, děsivý

*

Pilosus Pes Curse

Prokletí chlupatých nohou

Zásah kletbou „chlupatých nohou“ bych já osobně považovala za „mnohonásobnou hrůzu“ (viz předchozí heslo), ale jestli by to profesora Snapea inspirovalo k vybranému chování? Každopádně bych ráda věděla, jak mohla tato kletba přijít Billovi na mysl.

Pilus, i, m – vlas, chlup; Pes, pedis – noha

*

Rabidus Mens Curse

Kletba zuřivé mysli

Možná touto kletbou „ošetřují“ studenty pedagogických fakult a její účinky se zvyšují úměrně s délkou učitelské praxe? Každopádně k jejímu odhalení je zapotřebí zapojit obě ruce, šest prstů a levé obočí.

Rabidus, a, um –zuřivý, vzteklý; mens, mentis – mysl, duch

*

Sicco Damno Alica

Vyléčit potrestání ochablostí

Inkantace budiž provázena krátkou sekvencí stepových kroků a dvěma podivnými záškuby.

Přísně vzato znamená sicco latinsky „vysušit“, ale zvolila jsem volnější vyjádření „vyléčit“. Damno je výraz pro „odsouzení, potrestání“. Z jakých hlubin čerpal autor kletby výraz alica netuším, nicméně španělský výraz alicaído značí „skleslost, ochablost“. Takže tak.

*

Atrum Vir Curse

Kletba zasmušilého muže (manžela)

Atrum je též výraz znamenající „černý, temný“, takže výkladů může být víc, ale předpokládám, že pokud by Severus zčernal, kletba by byla zřejmá. Osobně mě pobavila shoda českého pojmu “vir“ s výrazem „manžel“, ale to už patří do jiné kategorie výzkumu.

*

Monasteriense Diligo

Monasterium je původem řecký výraz pro „klášter“; diligo znamená „vybírat, oblíbit si, milovat“.

*

Viridis Oculus obsession

Vilné oko

Viridis znamená „zelený, čerstvý, svěží, mladistvý“, oculus je „oko“, obsession pak „chorobně utkvělá představa“. Nabízí se mnoho přesnějších překladů, například Posedlost mladým masem nebo Posedlost zraku mladistvými, ale Vilné oko mě osobně okouzlilo a děkuji za něj Lupině.

*

Ultra Sepulchrum

Až za hrob

Ultra – na oné straně, víc než; sepulchrum – hrob, hrobka, náhrobek

*

Plumbeus Curse

Plumbeus je pojem znamenající „olověný“, ale též „obtížný či tupý“. Nuže, ve svém okolí občas na jedince postižené touto kletbou narážím. Jejími příznaky jsou agresivita a popírání.

*

Sicco Malum Pus

Vyléčit hnisající zlo

Sicco, jak bylo uvedeno pod heslem Sicco Damno Alica, znamená latinsky „vysušit“, ale pro účely vysvětlení pojmu jsem zvolila volnější vyjádření „vyléčit“. Malum je výraz pro „zlo, špatnost“, pus, puris pak značí „hnis“. 

*

Absentis Turpis Phasmatis

Zmiz, hanebný přízrakuVzdal se, odporná hrozbo

Absens, absentis – nepřítomný, vzdálený; turpis, e – ošklivý, šeredný; phasma – duch

(Za nalezení vhodného českého překladu děkuji Lupině.)

*

Finite Maledictio

Ukonči pomluvu

Je škoda, že zaklínadlo není ve tvaru Finite Maledictum, protože to by, myslím, znamenalo „Ukonči pomlouvání“. Taková šikovná kletbička proti drbnám by mohla být užitečná.

Maledictio, onis – zlořečení, pomluva, prokletí; Finite viz samostatné heslo v lexikonu.

*

Finite Exsecror

Ukonči zlořečení, proklínání

Exsecror, ari – proklínat, svolávat kletbu, zlořečit

*

Finite Vomica

Ukonči zamoření vředy

Mám pocit, že autor/ka originální fanfiction When-I-Cursed-the-Teacher čerpala z internetového slovníku http://www.latinphrasetranslation.com/words/latin_word_list, kde Vomica je mimo jiné boil /plague, curse. Já ve svém slovníku nic o zamoření či prokletí u hesla „Vomica“ nenašla, ale přijde mi to dobré.

Vomica, ae – nežit, vřed

*

Verus diligo

Upřímně milovat

Verus je latinsky „upřímný, pravdivý“, diligo pak „milovat“. Co dodat. Snad jen že je lepší, není-li k těmto citům zapotřebí kletba.

*

A jen pro doplnění:

Finite
Ruší probíhající děje, ale neslouží k odstranění následků dějů proběhlých. Finite incantatem ruší působící kouzla. Finite je latinsky „skončete“ a incantatum je „zaklínadlo, kouzlo“. Dá se použít také s konkrétním zaměřením (Finite silencio). V knihách bylo kouzlo Finite poprvé použito Remusem Lupinem, který jím v HP5 osvobodil nohy Nevilla Longbottoma ze zajetí kletbou Tarantallegra (viz). Variantou Finite Incantatem ukončil v HP2 naráz působení mnoha zaklínadel v Soubojnickém klubu Severus Snape. (HP2)

Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Veľmi pekne ďakujem, marci. Mnohé výklady ma pobavili i rozosmiali - Posedlost mladým masem, Vilné oko:-D Kletba zuřivé mysli či Prokletí chlupatých nohou tiež nemali chybu. Vidím, že autorka sa pekne odviazala, no ty s Lupinou za ňou vôbec nezaostávate. Ešte raz veľká vďaka:-))
:) Autorka měla bezbřehou fantazii - byla radost po významu kleteb pátrat :) Já děkuji, žes mi to umožnila a vůbec za všechno, milá solace

Re: Lexikon - Keď som prekliala učiteľa Od: grepik03 - 27.12. 2015
Marci, děkuji za tve pátrání :) Díky tomu jsem zjistila, že me pravděpodobně někdo urkl kletbou Pilosus Pes Curse - jo jo už mizím koupelně, abych to napravila ....... Rozhodne nejkouzelnejsi je manžel = vir :))))))))
Jo, to je hnusná kletba. A těžko odstranitelná - má sklony k recidivě :) Jsem ráda, že ses čtením pobavila a moc děkuji za krásný komentář, grepíku :)

Re: Lexikon - Keď som prekliala učiteľa Od: doda357 - 26.12. 2015
Ďakujem za objasnenie, čomu všetkému sa Severus úspešne vyhol :-) Pobavilo ma to a pozdvihlo náladu :-)
Já se také bavila - některé kletby byly opravdu - mírně řečeno - nečekané. Velice děkuji za komentář, dodo :)

Marci, tvoje precizní práce mi - jako už nejednou - vyrazila dech. A vše ještě přizdobily tvé kouzelné glosy k jednotlivým heslům. Moc děkuji!
Já děkuji za komentář, denice. Jsem ráda, že ses pobavila :)

dakujem
Není zač, bylo mi potěšením.

Veliké díky, Marci! Tvoje nadšení pro pátrání po jazykovém pozadí kouzel je obdivuhodné a chvályhodné. Takto si to celé ještě víc vychutnávám. A navíc se bavím tvými poznámkami :-) Krásné Vánoce!
Děkuji, Jacomo. Těší mě, že Tě mé poznámky baví (já se při jejich vymýšlení také bavím)

Prehľad článkov k tejto téme:

.Lexikon: ( marci )26.12. 2015Lexikon - Keď som prekliala učiteľa
.Lexikon: ( marci )12.11. 2015Lexikon - Krev
.Lexikon: ( marci )14.01. 2014Lexikon kouzel - Red Hills
.Lexikon: ( marci )26.02. 2013Lexikon - Rodina jako žádná jiná a Skrze zdi
.Lexikon: ( marci )18.01. 2013Lexikon - Cloak of Courage
.Lexikon: ( marci )14.11. 2012Lexikon - Happy Days in Hell
.Lexikon: ( marci )28.10. 2012Lexikon - Casiopea, Kopapaka a další
.Lexikon: ( marci )30.07. 2012Lexikon - Sedmimagie
.Lexikon: ( marci )16.07. 2012Lexikon - Učednica a Nekromanter
.Lexikon: ( marci )11.06. 2012Lexikon - POPO
.Lexikon: ( marci )26.05. 2012Lexikon
.Lexikon: ( marci )12.05. 2012Lexikon - různá kouzla z fanfiction
.Lexikon: ( marci )11.05. 2012Lexikon - různá kouzla z knih HP
.Lexikon: ( marci )18.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )11.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )12.03. 2012Lexikon - Ich miestnosť
.Lexikon: ( marci )02.02. 2012Lexikon - Draco In Darkness
.Lexikon: ( marci )16.01. 2012Lexikon - We Learned the Sea
.Lexikon: ( marci )29.11. 2011Lexikon - Zachraňte Draca Malfoye
.Lexikon: ( marci )16.11. 2011Lexikon - Odkazy a poděkování
.Lexikon: ( marci )13.11. 2011Lexikon - Citáty
.Lexikon: ( marci )12.11. 2011Lexikon - Z
.Lexikon: ( marci )11.11. 2011Lexikon - Y
.Lexikon: ( marci )10.11. 2011Lexikon - X
.Lexikon: ( marci )08.11. 2011Lexikon - W
.Lexikon: ( marci )06.11. 2011Lexikon - V
.Lexikon: ( marci )04.11. 2011Lexikon - U
.Lexikon: ( marci )02.11. 2011Lexikon - T
.Lexikon: ( marci )27.10. 2011Lexikon - S
.Lexikon: ( marci )24.10. 2011Lexikon - R
.Lexikon: ( marci )23.10. 2011Lexikon - Q
.Lexikon: ( marci )21.10. 2011Lexikon - P
.Lexikon: ( marci )18.10. 2011Lexikon - O
.Lexikon: ( marci )16.10. 2011Lexikon - N
.Lexikon: ( marci )14.10. 2011Lexikon - M
.Lexikon: ( marci )12.10. 2011Lexikon - L
.Lexikon: ( marci )11.10. 2011Lexikon - K
.Lexikon: ( marci )10.10. 2011Lexikon - J
.Lexikon: ( marci )07.10. 2011Lexikon - I
.Lexikon: ( marci )06.10. 2011Lexikon - H
.Lexikon: ( marci )05.10. 2011Lexikon - G
.Lexikon: ( marci )03.10. 2011Lexikon - F
.Lexikon: ( marci )01.10. 2011Lexikon - E
.Lexikon: ( marci )29.09. 2011Lexikon - D
.Lexikon: ( marci )28.09. 2011Lexikon - C
.Lexikon: ( marci )25.09. 2011Lexikon - B
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon - A
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon