Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí

Lexikon - Rodina jako žádná jiná a Skrze zdi

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
Vložené: marci - 26.02. 2013 Téma: Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
marci nám napísal:

Lexikon - Rok jako žádný jiný
část třetí: Rodina jako žádná jiná

Lexikon - Šťastné dny v pekle
část třetí: Skrze zdi

Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

Lexikon: Rok jako žádný jiný

třetí část: Rodina jako žádná jiná

Autor: Aspen in the Sunlight, A Family Like None Other,

překlad: kolektiv nadšených překladatelů

http://archive.skyehawke.com/story.php?no=17466

http://rokjakozadnyjiny.webgarden.cz/temata/rodina-jako-zadna-jina

Za pomoc při tvorbě této části Lexikonu velice děkuji JSark, která pro mne kouzla vyhledala a nastínila jejich účinek. Díky!
 
Besamsempra
Formule, která vyšle vpřed mozkomora, aby políbil svoji oběť a vysál její duši, která pak v útrobách mozkomora žije a trpí navěky. Beso je španělský výraz pro „polibek“, besar pak „líbat“. Semper je latinsky „vždy, stále“. (RJŽJ)

 
Double whammy

Antikoncepční kouzlo, do češtiny přeložené jako Dvojitá pohroma. Proč dvojitá, to opravdu nevím a nechci to rozebírat. Nicméně ve ff „Rodina jako žádná jiná“ uštědřuje Severus Snape Harrymu „otcovskou“ přednášku o „prútikoch a kotlíkoch“ (merlinžel nám ji autorka nezprostředkovala) a dozvídáme se, že v kouzelnickém světě existuje dvanáct magických antikoncepčních prostředků. Dvanáct? Skutečně je to tak, a pokud se použije nadměrná magická síla, může právě při Double whammy kouzelníkovi upadnout jeho „nádobíčko“. (Nejsem autorem těchto tezí a zbytek raději ponechávám na představivosti laskavých čtenářů.) Double whammy je anglický výraz pro dvojnásobné neštěstí. (Existuje i triple whammy). (RJŽJ)

Divestio
Vysvlékací kouzlo. Vestio,-ire je latinský výraz pro „oděv, oblek“, předpona de, di znamená „od, z, se, případně shora dolů“. (RJŽJ)
 
Fangelsi
Formule vykouzlí jakousi formu drátěné klece, do které se uvězní tvor, který kouzelníka ohrožuje.  Zřejmě skandinávská verze Incarcerous (viz), protože se jedná o islandské slovo pro „vězení“. (RJŽJ)  
 

Gigt
Verze Želatinových nohou (viz). Jedná se o severské slovo, islandský výraz pro artritidu a dánský pro dnu. (RJŽJ)

Kouzlo mudlovského jazyka
V překladu ff „Rodina jako žádná jiná“ se praví: „… kouzlo mudlovského jazyka bylo Kratiknotovým přispěním k nové politice tolerance v Bradavicích. Nejen, že ho vyučoval, sám to kouzlo vynalezl. Kouzelníci po něm sice nemluvili jako mudlové, ale vymazalo z řeči kouzelnické narážky. Výsledek mohl být občas trošku legrační.“ Inkantace není známa. (RJŽJ)

Limitato Fidelium et Hogwarts
Formule, kterou Severus Snape omezil použití koštěte svého syna na svůj dům krytý Fideliem a na Bradavice. Limito znamená latinsky „vymezovat, ohraničovat“, fidelis „věrný, spolehlivý“ (více viz Fideliovo zaklínadlo). (RJŽJ)
 
Lumosmurom
Modifikované Lumos (viz), které funguje asi jako mudlovské svícny – každých zhruba dvanáct metrů rozzáří zdi. Lumos je odvozeno z latinského výrazu pro „světlo“ – lumen a murus,-i znamená „zeď, hradba“. (RJŽJ)
 

Retroago temporalis
Inkantace chránící například hůlku před následky rituálu černé magie – kouzlem Retardo (viz). Kouzlo pochází z latiny, retro je výraz pro „zpět, dozadu“, ago,-eri znamená „hnát, honit“ a temporalis,-e „časový, dočasný“. (RJŽJ)  
 

Retardo
Kouzlo ze sféry černé magie. Pokud má například Smrtijed před bitvou dostatek času, projde blíže nepopsaným rituálem, který mu umožní těsně před započetím boje seslat Retardo na protivníkovu hůlku, čímž zpomalí místní čas a hůlka nemůže správně reagovat na kouzelníka, který ji drží. Kouzlo je možné seslat jen na něco, co samo nemá žádný pojem o čase, ne tedy přímo na člověka. Protikouzlem je Retroago temporalis (viz). Retardo,-are znamená „zdržovat, omeškávat“. (RJŽJ)

 
Silencio mutus
Obvyklé Silencio (viz) s poněkud mudlovskými účinky; po vyslovení inkantace má postižený znenadání ovázanou pusu širokým pruhem látky. V tomto případě ovšem samozřejmě nejde rozvázat a sesilatel musí vyslovit obvyklé Finite (viz). Asi bych raději obdržela Silencio bez zlepšováků. Silentium znamená „mlčení, klid“, mutus pak „němý, tichý“. Muto silentio je doslovně přeloženo „němé ticho“(lat.). (RJŽJ) 

 



Lexikon: Šťastné dny v pekle

třetí část: Skrze zdi

Autor: Enahma, orig: Through the Walls, překlad: Lupina, banner: MagicLady

  www.fanfiction.net/s/1485544/1/Through-the-Walls

http://www.magic-lady.estranky.cz/clanky/snarry---severitus/skrze-zdi/

 

Za pomoc s touto částí Lexikonu děkuji Lupině, která mi v povídce pomáhala vyhledat konkrétní údaje.
 
Animam ligo
Formule, která spojí dvě duše v jednu. Ve fanfiction „Šťastné dny v pekle“ tímto kouzlem svázal Harry Potter svoji duši s Voldemortovou těsně předtím, než obdržel mozkomorův polibek. Zároveň s Harryho duší tak opustila svět i duše Pána zla. Kouzlo má při seslání podobu tenké linky modrého světla. Formule je latinská, anima je „duch, duše, život“,  ligo,-are znamená „vázat, spojovat“. Pro zajímavost: animam expirare je doslova „vydechnout duši“. (HDIH)
 
Vyhledávací paměťová kouzla
Používání Paměťových kouzel (viz) je velice riskantní. Pokud je kouzlem zasažena jen malá část mysli, například vzpomínka na nějakou drobnou událost, postižený si většinou vůbec neuvědomí, že na něj bylo Paměťové kouzlo použito. V případě vymazání většího množství vzpomínek si je postižený vědom, že má paměť plnou prázdných míst a bývá nutný zásah léčitelů. Ti se pak snaží ukryté vzpomínky lokalizovat Vyhledávacími paměťovými kouzly a zábrany kolem nich vystavěné odstranit.
Jedná se o velice zdlouhavý proces, který trvá několik měsíců a ne vždy je úspěšný. V případě špatně seslaného Paměťového kouzla pak nepomůže většinou nic. (Více u hesla Paměťová kouzla). (HDIH)
 
Paměťová kouzla
Typickým příkladem paměťového kouzla je Obliviate (viz), které známe z knih o Harry Potterovi a které, například, použila Hermiona Grangerová při odchodu z domova na své rodiče (HP7). Domnívám se, že problematika paměťových kouzel není zdaleka jednoduchá a paní Rowlingová v tomto směru mnoho informací neposkytla. Nevíme tak ani, zda bylo možné po válce vrátit Grangerovým vzpomínky na jejich dceru, nebo ne.
Když už nemáme informace z kánonu, jsou zde naštěstí autoři fanfiction, kteří se v tomto směru dělí na dva proudy.
Podle jednoho je použití Obliviate nevratné a vzpomínky jsou prostě a jednoduše nenávratně ztraceny. To nezní pro Grangerovy příliš optimisticky, protože pokud Hermiona vymazala veškeré jejich vzpomínky na svoji osobu, chyběla jejím rodičům náhle v paměti podstatná část života a já osobně bych očekávala, že zásah takových rozměrů musí nutně způsobit nemalé psychické poruchy. Merlin s nimi.
Druhá teorie počítá s tím, že kolem vybraných vzpomínek jsou vystavěny jakési „zdi“, které mohou být později odstraněny buď přímo kouzelníkem, který Obliviate seslal (což je jednodušší varianta), nebo pomocí Vyhledávacích paměťových kouzel (viz).
V každém případě ovšem musí být Paměťové kouzlo sesláno správně. Například v HP2, jak známo, utrpěl Zlatoslav Lockhart zásah Paměťovým kouzlem z Ronovy zlomené hůlky a je pravděpodobně dosud hospitalizován v Nemocnici u svatého Munga coby neškodný blb.
Ve fanfiction „Šťastné dny v pekle“ seslal Severus Snape Obliviate sám na sebe cizí hůlkou, která tedy v jeho rukou nefungovala spolehlivě, a následky byly fatální. (HP2, HP7, HDIH)
 
Bičovací kletba
Další z pestré palety kleteb, které bohužel našly uplatnění ve výchově mladých kouzelníků. Použití této formule zaručí, že kůže bičovaného bude neporušená a jako památka na bičování zůstanou „pouze“ modřiny. V originále Whipping curse, whipping je anglicky „bičování, výprask“. (HDIH)
 
Strážní kouzlo 
Další z řady ochranných kouzel; v tomto případě signalizující, že se vymezeným prostorem někdo pohybuje. V originále Guarding spell, kde guard je anglické slovo znamenající „střežit, hlídat“ a mimochodem pochází z latinského guardia, tj. „průvod, doprovod“. (HDIH)
 
Maskovací kouzla 
Kouzla sloužící k zakrytí nebo zamaskování například jizev nebo jiných nedokonalostí. Nedoporučují se používat na zamaskování hojících se zranění, protože zpomalují proces léčby. V originále Concealing charms, concealing je v angličtině „skrýt, utajit“. (HDIH)

  
Zkrášlovací kouzlo 
Zkrášlovací kouzlo, orig. Glamourie, se vyskytuje v mnoha fanfiction. Laicky si jeho efekt představuji jako umírněné použití Fotoshopu – rozzáří oči, vyhladí pleť, zmizí vrásky, vlasy jsou bohatší, brada jen jedna, tělo štíhlejší, zuby bělejší atd. Co dodat. V malém množství budiž, pokud se to s použitím kouzla (a Fotoshopu) přežene, můžeme se rovnou nechat se sepjatýma rukama zarámovat. Glamour je anglický výraz pro „půvab, osobní kouzlo“. (HDIH)
 
Personam revelo 
Jedno z identifikačních kouzel, sloužící zřejmě k rychlému odhalení hledané osoby. Inkantace je latinská a persona neznamená jen „osoba“, ale také „škraboška, maska“. Revelo,-are je výraz pro „odhalit“. (HDIH)

 
Adopční kouzlo
Kouzlo, které může seslat například nelegitimní otec na manželčina potomka, který pak přebere jeho hlavní fyzické rysy, takže vypadají jako skuteční pokrevní příbuzní. Pokud by se v budoucnu stalo, že je zapotřebí přijmout dítě nebo dospělého zpět do původní, pokrevní rodiny, kouzlo se prolomí a jedinec vypadá tak, jak by vypadal bez zásahu Adopčního kouzla. (HDIH)  
 

Identifikační kouzlo 
Kouzlo, které se používá k identifikování těl, což je při existenci Mnoholičného lektvaru jistě užitečná věc. Není ovšem dovoleno sesílat Identifikační kouzlo na živou osobu, protože jeho projevy jsou extrémně bolestivé a nebezpečné.
Kouzlo prohledá celé tělo, existenci, svaly, geny, duši. A je schopné zjistit vše od biologických rodičů, prarodičů, pokrevných příbuzných a třeba i pěstounů a kmotrů, až po stopy kleteb na člověka použitých.
Inkantace zní Justify, což latinsky znamená legitimizovat, řádně doložit, dokázat, potvrdit. (HDIH)  
 

Tempify momentum
 Časové kouzlo, které zajistí, že určená věc zmizí a po krátkém čase se znovu objeví na stejném místě. Jedná se o kouzlo, kterým zlomyslní kouzelníci často škádlí jak sebe navzájem, tak nic netušící mudly, kteří se pak chytají za hlavu a nadávají si, že jsou slepí a nevidí, co mají před nosem. 
Kouzlo není tak jednoduché, jak se zdá; kouzelník se musí soustředit na svůj úmysl. Pokud by při sesílání inkantace například zuřil a pomyslel si, že daný předmět může zmizet třeba k čertu, tak se pravděpodobně i stane. Nenávratně.
Výraz tempify jako takový jsem nenašla, ale temperi nebo tempori znamená „v pravý čas, v náležité době“, momentum je „pohyb, ale i okamžik“ (lat.). (HDIH)
 
Locodefy  ´verbum´
Kouzlo, které ve třetím díle trilogie „Šťastné dny v pekle“ vytvořil sám Harry Potter. Jedná se zřejmě o modifikovanou formuli Tempify momentum (viz), která umožní zmizení zvoleného předmětu na krátkou dobu. V této nově vytvořené formuli se ale definuje slovo, při jehož vyslovení se teprve předmět objeví, přičemž doba od seslání inkantace do vyslovení „klíčového slova“ může být libovolně dlouhá.
Loco,-are znamená „umístit“, definitio pak vymezení, určení (lat.). (HDIH)  

Milosrdná smrt
Kouzlo, které zabije bezduché a umožní zemřít po obdržení mozkomorova polibku. Seslání kouzla nepoškodí duši toho, kdo jej použije. Inkantace není známa. (HDIH)
 

 

 

 

 

 



Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Ta kouzla vypadají hodně zajímavě, škoda, že absolutně nemám čas přečíst si povídky, ze kterých jsou:( Jsem ráda, že stíhám dočítat alespoň tu... Díky moc za další kousek lexikonu, jsem zvědavá, odkud budeš čerpat příště!
Teriisku, omlouvám se, že odpovídám tak pozdě - nějak jsem zapomněla kontrolovat, starší "vydání". Za Rodinu mluvit nemohu, sama jsem jí nedočetla, ale u trilogie Enahmy si určitě udělej záložku "k přečtení" Je opravdu skvělá (a mezi námi, to severitus nijak nevyhledávám)   Ale nedivím se Ti - také nestíhám číst v podstatě nic jiného než povídky zde Moc a moc děkuji za komentář! (Odkud budu čerpat příště jsem sama zvědavá!)

najlepšie bolo to antikoncepčné a zvliekacie kúzlo.  
Tak tak - antikoncepční kouzlo mě také bavilo O Svlékacím kouzle přemýšlel myslím Draco při vyučování - mám pocit, že takové kouzlo by na jakoukoli profesorku seslal jen jednou a rozhodně by se to zapsalo do historie školy Díky za komentář, anonyme

Jsi úžasná, tohle ti muselo dát hodiny a hodiny práce. Čirou náhodou se tu sešly dvě povídky, které si plánuju přečíst, jen mi chybí volné půldne, protože si je nechci kouskovat. Tak děkuji nejen za lexikony, ale i za připomenutí.
Obávám se, že Ti na tyto dvě povídky jedno volné půldne stačit nebude, asi ani na jednu z nich, ale třeba jsi raketový čtenář :) A ráda připomínám, protože obě tyto povídky (romány co do délky) si to zaslouží. Díky moc za komentář, denice :)

Geniální. Hlavně mě zaujala stať o paměťových kouzlech. Takhle pohromadě to jednoho - tedy mě - nutí nad nimi pořádně zamyslet (neškodný blb mě pobavil :-) ). Vážně by mě zajímalo, jak dopadli Hermionini rodiče. škoda, že se i Loten jimi nezabývá, vnesla by do problému zajímavý náhled. Ale zpět ke Tvé práci. Prostě dokonalé. Vynikající... a tak vůbec. A kdy to stíháš? Chodíš vůbec spát? :-) No, jsi jedinečná :-) Bezpochyby. Díky :-)
Že ano? Mě ta paměťová kouzla také zaujala, protože to má logiku! Představ si, že by Ti najednou zmizely vzpomínky na jedno z tvých dětí. případ pro psychiatra, protože s nimi jsou spojeny nejen události, ale i myšlenky, radost, obavy... A teď si vezmi, že by ses takto ochromená ještě k tomu ocitla v Austrálii, aniž bys věděla, proč jsi tam jela... grangerových, bráno do důsledku, musí být člověku líto. kdy tohle tvořím? když se mi občas povede dohnat Tvé šílené tempo a zcela výjimečně nemám k betění žádnou kapitolu Honby - je to najednou takový absťák, že se musím vrhnout na něco jiného. A taky můj muž by byl v šoku, kdybych neseděla u počítače, a to mu nemohu udělat díky za pochvalu a komentík, lupinko

Takže aj čarodejníci využívajú eutanáziu? Čudovala by som sa keby nie - i keď čarodejnícka spoločnosť je dosť konzervatívna, takže by nebolo prekvapivé, keby to bolo zakázané, aby sa to nemohlo zneužívať. Skrášľovacie kúzlo je super vec. Škoda, že ho neovládajú všetci čarodejníci, niektorí vyzerali v HP filmoch naozaj desivo. Brala by som ho aj ja. všetkými desiatimi:-)) Vďaka, marci. Opäť skvele a podrobne spracované.
V Enahmino fanfiction byla tato forma eutanázie dokonce prováděna ministerskými úředníky, ale domnívám se, že pouze proto, že mozkomorův polibek nebyl ministerstvem nařízen. Jinak si myslím, že svoje vlastní odsouzené nechali klidně "dožít" i bez duše. kouzelnický svět jak ho známe nebyl moc vlídný. Ano - zkrášlovací kouzlo by bylo fajn, kdo by si ho zejména po ránu nepřál Děkuji za komentář, solace

Prehľad článkov k tejto téme:

.Lexikon: ( marci )26.12. 2015Lexikon - Keď som prekliala učiteľa
.Lexikon: ( marci )12.11. 2015Lexikon - Krev
.Lexikon: ( marci )14.01. 2014Lexikon kouzel - Red Hills
.Lexikon: ( marci )26.02. 2013Lexikon - Rodina jako žádná jiná a Skrze zdi
.Lexikon: ( marci )18.01. 2013Lexikon - Cloak of Courage
.Lexikon: ( marci )14.11. 2012Lexikon - Happy Days in Hell
.Lexikon: ( marci )28.10. 2012Lexikon - Casiopea, Kopapaka a další
.Lexikon: ( marci )30.07. 2012Lexikon - Sedmimagie
.Lexikon: ( marci )16.07. 2012Lexikon - Učednica a Nekromanter
.Lexikon: ( marci )11.06. 2012Lexikon - POPO
.Lexikon: ( marci )26.05. 2012Lexikon
.Lexikon: ( marci )12.05. 2012Lexikon - různá kouzla z fanfiction
.Lexikon: ( marci )11.05. 2012Lexikon - různá kouzla z knih HP
.Lexikon: ( marci )18.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )11.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )12.03. 2012Lexikon - Ich miestnosť
.Lexikon: ( marci )02.02. 2012Lexikon - Draco In Darkness
.Lexikon: ( marci )16.01. 2012Lexikon - We Learned the Sea
.Lexikon: ( marci )29.11. 2011Lexikon - Zachraňte Draca Malfoye
.Lexikon: ( marci )16.11. 2011Lexikon - Odkazy a poděkování
.Lexikon: ( marci )13.11. 2011Lexikon - Citáty
.Lexikon: ( marci )12.11. 2011Lexikon - Z
.Lexikon: ( marci )11.11. 2011Lexikon - Y
.Lexikon: ( marci )10.11. 2011Lexikon - X
.Lexikon: ( marci )08.11. 2011Lexikon - W
.Lexikon: ( marci )06.11. 2011Lexikon - V
.Lexikon: ( marci )04.11. 2011Lexikon - U
.Lexikon: ( marci )02.11. 2011Lexikon - T
.Lexikon: ( marci )27.10. 2011Lexikon - S
.Lexikon: ( marci )24.10. 2011Lexikon - R
.Lexikon: ( marci )23.10. 2011Lexikon - Q
.Lexikon: ( marci )21.10. 2011Lexikon - P
.Lexikon: ( marci )18.10. 2011Lexikon - O
.Lexikon: ( marci )16.10. 2011Lexikon - N
.Lexikon: ( marci )14.10. 2011Lexikon - M
.Lexikon: ( marci )12.10. 2011Lexikon - L
.Lexikon: ( marci )11.10. 2011Lexikon - K
.Lexikon: ( marci )10.10. 2011Lexikon - J
.Lexikon: ( marci )07.10. 2011Lexikon - I
.Lexikon: ( marci )06.10. 2011Lexikon - H
.Lexikon: ( marci )05.10. 2011Lexikon - G
.Lexikon: ( marci )03.10. 2011Lexikon - F
.Lexikon: ( marci )01.10. 2011Lexikon - E
.Lexikon: ( marci )29.09. 2011Lexikon - D
.Lexikon: ( marci )28.09. 2011Lexikon - C
.Lexikon: ( marci )25.09. 2011Lexikon - B
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon - A
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon