Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí

Lexikon - K

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
Vložené: marci - 11.10. 2011 Téma: Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
marci nám napísal:

Všechny kletby, zaklínadla a formule převzaté ze série o Harry Potterovi patří beze zbytku J.K.Rowlingové
***
Odkazy na díla, ve kterých se uváděná kouzla, zaklínadla a formule vyskytují, jakož i seznam stránek, ze kterých bylo čerpáno, najdete na konci Lexikonu v oddíle Odkazy a poděkování.
***
Případné návrhy na úpravy a doplnění pište do komentářů – Lexikon bude průběžně aktualizován.
***


 

K

Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

Katalepsio
Černá magie, způsobí strnulost. Kata- je řecká předpona, značící „dolů nebo proti“, -lepsie je také z řečtiny, koncovka označující „záchvat“. (Klíč)

Klihando
Přilepuje jazyk k patru. Vynalezl ho Severus Snape a jeho účinky okusili v šesté knize Filch a Protiva.  (V originále Langlock). (HP6)

 

 

Klystýrová kletba (orig. Entrail-expelling Curse, slov. Zaklínadlo vypudzujúce vnútornosti)
Vynalezl jí v 17.století Krutoslav Poskřipec (Urquhart Rackharrow) a kletba zřejmě doslova vypudí oběti vnitřnosti z těla. Je možné, že ve správných rukou může fungovat jako medicínský prostředek, čili klystýr, protože za zásluhy o „vyvržení“ vnitřností by portrét Krutoslava Poskřipce byl jen těžko umístěn v Nemocnici svatého Munga. (HP5)
 
Kouzlo proti podvádění (orig. Anti-Cheating Spell, slov. začarované proti podvádzaniu)
Kouzly proti podvádění jsou v Bradavické škole čar a kouzel ošetřeny brky a pergameny při ročníkových zkouškách a zkouškách NKÚ (OWL, VČÚ) a OVCE ( NEWT, MLOK).
Cheating znamená „podvádění“, anti „proti“ (angl.). (HP1)  
 

 

Kouzlo trvalého přilnutí (orig. Permanent Sticking Charm, slov. trvalé lepidlo)
Kouzlo, které různé předměty přilepí ke zdi tak důkladně, že nejdou odstranit. Poprvé se s kouzlem seznamujeme v sídle Fénixova řádu na Grimmauldově náměstí, kde je jím ošetřen portrét Walburgy Blackové (1925 – 1985), matky Siriuse a Reguluse Blackových. Portrét obtěžuje svým křikem všechny přítomné, ale jediné, na co se celý Fénixův řád zmůže, je zakrývání povykující paní Blackové závěsem. Dlužno podotknout, že v mnoha fanfiction se s portrétem jednoduše a rázně vypořádává Severus Snape a já této myšlence fandím.
Kouzlem trvalého přilnutí si pravděpodobně vypomohl Sirius Black při výzdobě svého dětského pokoje a lze předpokládat, že bylo použito i na portrét neznámého čaroděje v kanceláři britského ministerského předsedy na Downing Street číslo 10.
Permanent znamená „trvalý“, sticking „přilepit, přilnout“ (angl.). (HP5)   

 

Krunýřové kouzlo
Kouzlo z oblasti lékouzelnictví, které fixuje hrudník při léčení zlomených žeber. (POPO)

Kúzlo na rast nechtov na nohách (viz Nehtová kletba)

Kúzlo nerozbitnosti (viz Nerozbitné kouzlo)


Kúzlo nevoľníctva (orig. Captus charm)
Starověké kouzlo. Draco Malfoy ke kouzlu hovoří: „Kedysi v dávnych dobách, keď boli čarodejníci mocnejší a bolo nás viac - dokázali sme vytvoriť celý svet lapený v malej guli a zajať v jej vnútri skutočných ľudí. Vstúpiť dnu sami a mať ten svet ako naše kráľovstvo a ľudí ako našich otrokov“. Kouzelník tedy může do takto stvořené koule buď vstoupit, nebo v ní uvězněné lidi sledovat zvenčí. Zajatci se nemohou osvobodit sami, pomoc pro ně musí přijít zvenčí. Pak stačí kouli prostě rozbít, ačkoli pro uvězněné je to značně nepříjemný zážitek. Captus je latinský výraz pro „uchopení“, capto, -are pak znamená chytat, lapat. Captare (chytám), nebo Captivare (zajímám) by mohly být možné znění inkantace. 
(Svetlo pod vodou; http://hp.kizi.sk/modules.php?name=Preklady&new_topic=108 )
 
Kúzlo poslušnosti (orig. Obedience Charm)
Kouzelník, který chce vrhnout Kouzlo poslušnosti, se nejprve musí vzdát části své kouzelné síly. Pak sešle kouzlo a vysloví rozkaz. Jeho oběť má možnost volby. Pokud odmítně rozkaz vykonat, zemře a kouzelná síla se vrací zpět ke kouzelníkovi. Pokud souhlasí s vykonáním rozkazu, kouzelník již část kouzelné síly zpět nedostane. Člověk pod vlivem Kouzla poslušnosti nemůže žádným způsobem ublížit tomu, kdo kouzlo seslal. Pokud oběť nemůže splnit rozkaz z objektivních příčin, např. dostane za úkol zabít někoho, kdo již je mrtvý, k žádnému účinku nedochází. (Okultný had; http://www.okultnihad.webgarden.cz/ )
 
Kúzlo nepreniknutia (orig. Impenetrable Charm)
Uzamčení nebo zablokování dveří. Impenetrable je anglicky „neprostupný, nepřekonatelný“.
(A muggle-Born Magic; http://hp.kizi.sk/modules.php?name=News&new_topic=119) 
 

Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Re: Lexikon - K Od: teriisek - 13.10. 2011
Klihando je pěkný nápad, hezká hra s jazykem:) Díky moc za další kousek! Ps. Francouzi mají aspoň toho Severuse...
Re: Lexikon - K Od: marci - 13.10. 2011
:-) Ano - něco se pánům Medkům povedlo... On snad nějaký překlad nemá ani "Severuse" ???? děkuji moc za komentář
Re: Lexikon - K Od: teriisek - 13.10. 2011
V maďarštině je to Perselus Piton, ve slovinštině Robaus Raws, v portugalštině Severo Snape (to je skoro totéž, uznávám), v litevštině Severas Sneipas... mimochodem, litevské stránky vřele doporučuju propátrat, u těch jmen jsme se hodně pobavili: http://lt.wikipedia.org/wiki/Haris_Poteris a lotyšská verze také stojí za to: http://lv.wikipedia.org/wiki/Harijs_Poters  Fakt by mě občas zajímalo, kde některé ty jazyky ta jména berou...:P
Re: Lexikon - K Od: marci - 13.10. 2011
:-) Perselus Piton - OMG   Koukala jsem na litevská jména - Drakas Smirdžius - no, co dodat Kdysi odůvodňovali překlady originálních jmen tím, že se jedná o knihy pro děti.... já zastávám názor, že děti nejsou blbci, mladším to stejně čtou rodiče a starším bych přidávala do doslovu třeba výslovnost.  Vždyť se rádoby učí angličtina už ve školkách! díky

Re: Lexikon - K Od: JSark - 11.10. 2011
Klihando? Preboha, čo to českých prekladateľov napadlo? U nás to bolo Lepojazykus. Niekedy sú rozdiely v prekladoch neuveriteľné.
Re: Lexikon - K Od: marci - 11.10. 2011
Někdy mám k českému překladu výhrady, ale zrovna "klihando" se mi líbí http://cs.wikipedia.org/wiki/Klih [cs.wikipedia.org] Stejně jsme ještě v obou zemích dopadli docela dobře. Když jsem četla o rozdílech třeba ve francouzském překladu (např. Severus Rogue), měla jsem husí kůži. Děkuji moc za komentář

Re: Lexikon - K Od: denice - 11.10. 2011
To klihando si vážně vůbec nepamatuji! A jak by se často hodilo... Díky.
Re: Lexikon - K Od: marci - 11.10. 2011
:-) To je fakt Klihandem zalepil Harry pusu Protivovi ve scéně, kdy se Dobby tak trochu serval s Kráturou Věděla jsem, že to vknize bylo, ale musela jsem se teď také podívat Také děkuji.

Prehľad článkov k tejto téme:

.Lexikon: ( marci )26.12. 2015Lexikon - Keď som prekliala učiteľa
.Lexikon: ( marci )12.11. 2015Lexikon - Krev
.Lexikon: ( marci )14.01. 2014Lexikon kouzel - Red Hills
.Lexikon: ( marci )26.02. 2013Lexikon - Rodina jako žádná jiná a Skrze zdi
.Lexikon: ( marci )18.01. 2013Lexikon - Cloak of Courage
.Lexikon: ( marci )14.11. 2012Lexikon - Happy Days in Hell
.Lexikon: ( marci )28.10. 2012Lexikon - Casiopea, Kopapaka a další
.Lexikon: ( marci )30.07. 2012Lexikon - Sedmimagie
.Lexikon: ( marci )16.07. 2012Lexikon - Učednica a Nekromanter
.Lexikon: ( marci )11.06. 2012Lexikon - POPO
.Lexikon: ( marci )26.05. 2012Lexikon
.Lexikon: ( marci )12.05. 2012Lexikon - různá kouzla z fanfiction
.Lexikon: ( marci )11.05. 2012Lexikon - různá kouzla z knih HP
.Lexikon: ( marci )18.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )11.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )12.03. 2012Lexikon - Ich miestnosť
.Lexikon: ( marci )02.02. 2012Lexikon - Draco In Darkness
.Lexikon: ( marci )16.01. 2012Lexikon - We Learned the Sea
.Lexikon: ( marci )29.11. 2011Lexikon - Zachraňte Draca Malfoye
.Lexikon: ( marci )16.11. 2011Lexikon - Odkazy a poděkování
.Lexikon: ( marci )13.11. 2011Lexikon - Citáty
.Lexikon: ( marci )12.11. 2011Lexikon - Z
.Lexikon: ( marci )11.11. 2011Lexikon - Y
.Lexikon: ( marci )10.11. 2011Lexikon - X
.Lexikon: ( marci )08.11. 2011Lexikon - W
.Lexikon: ( marci )06.11. 2011Lexikon - V
.Lexikon: ( marci )04.11. 2011Lexikon - U
.Lexikon: ( marci )02.11. 2011Lexikon - T
.Lexikon: ( marci )27.10. 2011Lexikon - S
.Lexikon: ( marci )24.10. 2011Lexikon - R
.Lexikon: ( marci )23.10. 2011Lexikon - Q
.Lexikon: ( marci )21.10. 2011Lexikon - P
.Lexikon: ( marci )18.10. 2011Lexikon - O
.Lexikon: ( marci )16.10. 2011Lexikon - N
.Lexikon: ( marci )14.10. 2011Lexikon - M
.Lexikon: ( marci )12.10. 2011Lexikon - L
.Lexikon: ( marci )11.10. 2011Lexikon - K
.Lexikon: ( marci )10.10. 2011Lexikon - J
.Lexikon: ( marci )07.10. 2011Lexikon - I
.Lexikon: ( marci )06.10. 2011Lexikon - H
.Lexikon: ( marci )05.10. 2011Lexikon - G
.Lexikon: ( marci )03.10. 2011Lexikon - F
.Lexikon: ( marci )01.10. 2011Lexikon - E
.Lexikon: ( marci )29.09. 2011Lexikon - D
.Lexikon: ( marci )28.09. 2011Lexikon - C
.Lexikon: ( marci )25.09. 2011Lexikon - B
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon - A
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon