Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí

Lexikon - B

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
Vložené: marci - 25.09. 2011 Téma: Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
marci nám napísal:

Všechny kletby, zaklínadla a formule převzaté ze série o Harry Potterovi patří beze zbytku J.K.Rowlingové
***
Odkazy na díla, ve kterých se uváděná kouzla, zaklínadla a formule vyskytují, jakož i seznam stránek,
ze kterých bylo čerpáno, najdete na konci Lexikonu v oddíle Odkazy a poděkování.
***
Případné návrhy na úpravy a doplnění pište do komentářů – Lexikon bude průběžně aktualizován.
**




 

B
Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

Balit
Formule na zabalení a složení věcí. (V originále Pack)  Patří k zaklínadlům pro domácnost. Setkáváme se s ní v HP5, když Nymfadora Tonksová pomáhá Harrymu sbalit věci do kufru před odletem do sídla Fénixova řádu. (HP5)

 

Bat-Bogey Hex (viz Nestvůrné netopýří zaklínadlo)
 
Berithův plášť
Neprodyšný ochranný kruh z rudých, černých a fialových vírů, které odráží všechny a všechno. Černá magie. Berith (Baal-berith) je mocný a hrozivý démon. Je líčen jako voják v červených šatech, jezdící na červeném koni. Údajně odpovídá na otázky minulosti, přítomnosti a budoucnosti a může přeměnit kovy ve zlato. Podle démonologů 16. století je nejsilnější v červnu. (Klíč)

Bifidus

Bifidus je obranné kouzlo, které způsobí rozštěpení kletby na dvě části. Lze předpokládat, že rozdělení oslabí původní kletbu na polovinu a tím zmenší riziko jejích následků. Extrémně silní kouzelníci, jako například Draco Malfoy ve ff We Learned the Sea, jsou schopni do každé z obou částí vložit jinou složku původní kletby a tím ochránit sebe, nebo jinou osobu.
Fidus je latinské slovo a znamená „věrný, spolehlivý“, bifidus pak je doslova „dvouklanný, rozštěpený na dva díly“.  (WLS)
 
Blasphemo Totalus
Ve fanfiction „Rok jako žádný jiný“ se touto inkantací vyvolává pekelný oheň, který vytryskne z kouzelníkovy hůlky co z plamenometu. Autorka zde nakládá s klasickými jazyky poněkud volněji a zaměřuje se spíš na zvukovou malebnost zaklínadla, protože blasphemo je latinsky doslova „tupit, urážet, zesměšňovat“. Pokud by chtěl kouzelník skutečně seslat pekelný oheň, doporučila bych anglické slůvko  blast, což znamená „silný výbuch, nebo dmýchání“spojit s latinským flamma, nebo-li  „plamenem“. Totaliter znamená „docela, úplně“. (RJŽJ)
 
Boca lavare
Lavare je základní čistící kouzlo mající základ v latinském lavatio, což znamená „mytí“ (viz podrobné heslo). Boca je španělský výraz pro „ústa“. V této kombinaci působí formule značně nepříjemně, protože zasažený jedinec má ústa plná mýdlové pěny. (Obdobně fungovalo v HP5 Pulírexo (Scourgify) (viz podrobné heslo)), seslané Jamesem Potterem na Severuse Snapea, ale tam bylo zřejmě nutné přesné zaměření, zatímco v případě Boca lavare jsou ústa přesně definována.  (RJŽJ)
 

 

Bombardo
Dokáže např. vyrazit dveře (použila Hermiona při záchraně Siriuse Blacka). Variantu Bombarda Maxima použila Dolores Jane Umbridgeová k probourání zdi do Komnaty nejvyšší potřeby (ve filmu, v knize se do komnaty vůbec nedostala). Kouzlo se vyskytuje pouze ve filmu, nikoli v knihách. (HPf3)


Brachium enmendo
Kouzlo na opravení kostí. Pokusil se ho použít Zlatoslav Lockhart ve filmovém zpracování  HP2 na Harryho zlomenou ruku. Výsledkem bylo, že Harrymu z ruky všechny kosti zmizely. Brachium znamená „paže“ a enmendo „opravit“. (HPf2)

 

Bubble-Head Charm (viz Bublinové kouzlo)

 

Bublinové kouzlo (orig. Bubble-Head Charm, slov. Kúzlo bublinovej hlavy)
Vytvoří kolem hlavy vzduchovou bublinu, která umožní dýchat pod vodou, nebo se izolovat od zápachu např. bomb hnojůvek. (HP5)
Bublinové kouzlo se objevuje poprvé při turnaji tří kouzelnických škol v HP4, kdy je při plnění druhého úkolu použila Fleur Delacourová a Cedric Diggory.
Bubble je anglicky „bublina“, head „hlava“. (HP4)


Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Lexikon - Blanketing spell Od: Jimmi - 12.10. 2011
Mám Blanketing spell - kúzlo, ktoré zabraňuje použitiu prenášadla, asi aj premiestneniu (nikto sa nedostane von alebo dnu). Cloniace alebo Rušiace kúzlo? Blanketing je rušenie rádiových signálov.
Re: Lexikon - Blanketing spell Od: marci - 15.10. 2011
No jo, ale formule k tomu není, viď? Já mám s těmito kouzly bez inkantací trochu problém, protože mám pocit, že to nejsou "kouzla" jako taková - spíš "oblast" kouzel. Nebo druh. Dohnáno do extrému by se dalo také požít "Keckyzavazující kouzlo" - a teď - je to kouzlo, nebo druh ? Existují "Odzbrojovací" kouzla. Jedno z nich je "Expeliarmus" - a otázka je: uvádět nebo neuvádět obě tato hesla?? Vím, že v hp-lexikonu to tak mají, ale jak říkám - zatím mám k tomu výhrady... Co si o tom myslíš???

Re: Lexikon - B Od: Jimmi - 26.09. 2011
Zaujímalo by ma, či to Balit (Pack) dáš aj pod "P". Keby niekto hľadal práve to Pack. Skvelá práca.
Re: Lexikon - B Od: marci - 26.09. 2011
Určitě dám. Už jsem si vytiskla odkazy, které jsi mi posílala a chystám se na revizi. Budu na tom pracovat průběžně, takže něco asi uveřejním už opravené, něco budu dělat později. Zrovna to "Pack" už mám poznamenané, pak jsem také třeba netušila, že ve slovenském překladu není "Pulírexo", ale "Odstrániť" a spousta dalších.. Některá zaklínadla mi vůbec chyběla - prostě práce dost Díky za podporu
Re: Lexikon - B Od: Jimmi - 26.09. 2011
Mala by si to vyhádzať celé a potom to aktualizovať. Dopletieš sa, uvidíš Hm, ale mne sa nechce čakať až do Adventu na celý Lexikon. Čo tak jedno denne? Zajtra nie, ale potom?
Re: Lexikon - B Od: marci - 26.09. 2011
Jedno denně??   To myslíš vážně??   To by tu lidi neviděli nic jiného, ne?
Re: Lexikon - B Od: Jimmi - 26.09. 2011
Prečo? Maximálne každý druhý banner, a dokonca v týchto hojných časoch každý tretí. Takže to je v pohode. Ja už sa fakt nemôžem dočkať.
Re: Lexikon - B Od: marci - 26.09. 2011
Tak alespoň ob den, pokud bude pod písmenkem hodně hesel a každý den, pokud jich bude málo?? Jo? Řekněme nad 10 ob den, při méně každý den? Ono by těch mezer tolik nebylo, ale třeba "E" je díky Patronům hodně nabušené, tam bych dala den na vydechnutí (svoje) Prosím Tě - potřebuji "slovenskou betu" - pomůžeš mi? Scourgify; česky Pulírexo; slovensky Odstránit nebo Vyčistit? Descendo = Klesando? Flagrate = Označit, nebo je v sk knihách také Flagrate? Našla jsem pojmy "Uvaznit, Nehýb sa a Ani hnúť" - k čemu to přiřadit? (Něco musí být Incarcerous, něco Stupefy a něco mi tam přebývá) Lepojazykus je opravdu Klihando?? Porovnávala jsem Tvůj slovník pojmů a Priori-inkantatem.sk, a nerada bych se sekla Díky moc

Re: Lexikon - B Od: teriisek - 26.09. 2011
Přidávám se k předchozím komentářům:) Skvělá práce a zajímavé počtení, díky!
Re: Lexikon - B Od: marci - 26.09. 2011
Děkuji moc za pochvalu :-)  Ani nevíš, jak jsem ráda za takovou odezvu :-)

Re: Lexikon - B Od: JSark - 25.09. 2011
A perfektné je aj rozlišovanie medzi použitím v knihách a vo filmoch. :)
Re: Lexikon - B Od: marci - 25.09. 2011
Děkuji - ačkoli platí odpověď na předchozí koment. ale jsem ráda, že má Lexikon takovou odezvu. Už jsem dostala několik návrhů na rozšíření a určitě si s tím ještě vyhraju

Re: Lexikon - B Od: denice - 25.09. 2011
Moc se mi líbí, že vzdycky dodáš, kdo a v kterém díle zaklínadlo použil. Takhle si to pěkně zopakuji. Díky.
Re: Lexikon - B Od: marci - 25.09. 2011
:-) díky, ale nemohu se chlubit cizím peřím. Ve většině případů tohle bylo i v podkladech, ze kterých jsem čerpala. Někde jsem doplňovala, ale určitě ne všude. Ale jsem i tak ráda, že se líbí

Prehľad článkov k tejto téme:

.Lexikon: ( marci )26.12. 2015Lexikon - Keď som prekliala učiteľa
.Lexikon: ( marci )12.11. 2015Lexikon - Krev
.Lexikon: ( marci )14.01. 2014Lexikon kouzel - Red Hills
.Lexikon: ( marci )26.02. 2013Lexikon - Rodina jako žádná jiná a Skrze zdi
.Lexikon: ( marci )18.01. 2013Lexikon - Cloak of Courage
.Lexikon: ( marci )14.11. 2012Lexikon - Happy Days in Hell
.Lexikon: ( marci )28.10. 2012Lexikon - Casiopea, Kopapaka a další
.Lexikon: ( marci )30.07. 2012Lexikon - Sedmimagie
.Lexikon: ( marci )16.07. 2012Lexikon - Učednica a Nekromanter
.Lexikon: ( marci )11.06. 2012Lexikon - POPO
.Lexikon: ( marci )26.05. 2012Lexikon
.Lexikon: ( marci )12.05. 2012Lexikon - různá kouzla z fanfiction
.Lexikon: ( marci )11.05. 2012Lexikon - různá kouzla z knih HP
.Lexikon: ( marci )18.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )11.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )12.03. 2012Lexikon - Ich miestnosť
.Lexikon: ( marci )02.02. 2012Lexikon - Draco In Darkness
.Lexikon: ( marci )16.01. 2012Lexikon - We Learned the Sea
.Lexikon: ( marci )29.11. 2011Lexikon - Zachraňte Draca Malfoye
.Lexikon: ( marci )16.11. 2011Lexikon - Odkazy a poděkování
.Lexikon: ( marci )13.11. 2011Lexikon - Citáty
.Lexikon: ( marci )12.11. 2011Lexikon - Z
.Lexikon: ( marci )11.11. 2011Lexikon - Y
.Lexikon: ( marci )10.11. 2011Lexikon - X
.Lexikon: ( marci )08.11. 2011Lexikon - W
.Lexikon: ( marci )06.11. 2011Lexikon - V
.Lexikon: ( marci )04.11. 2011Lexikon - U
.Lexikon: ( marci )02.11. 2011Lexikon - T
.Lexikon: ( marci )27.10. 2011Lexikon - S
.Lexikon: ( marci )24.10. 2011Lexikon - R
.Lexikon: ( marci )23.10. 2011Lexikon - Q
.Lexikon: ( marci )21.10. 2011Lexikon - P
.Lexikon: ( marci )18.10. 2011Lexikon - O
.Lexikon: ( marci )16.10. 2011Lexikon - N
.Lexikon: ( marci )14.10. 2011Lexikon - M
.Lexikon: ( marci )12.10. 2011Lexikon - L
.Lexikon: ( marci )11.10. 2011Lexikon - K
.Lexikon: ( marci )10.10. 2011Lexikon - J
.Lexikon: ( marci )07.10. 2011Lexikon - I
.Lexikon: ( marci )06.10. 2011Lexikon - H
.Lexikon: ( marci )05.10. 2011Lexikon - G
.Lexikon: ( marci )03.10. 2011Lexikon - F
.Lexikon: ( marci )01.10. 2011Lexikon - E
.Lexikon: ( marci )29.09. 2011Lexikon - D
.Lexikon: ( marci )28.09. 2011Lexikon - C
.Lexikon: ( marci )25.09. 2011Lexikon - B
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon - A
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon