Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Harry Potter a metody racionality

23. Víra ve víru

Harry Potter a metody racionality
Vložené: Tersa - 07.06. 2011 Téma: Harry Potter a metody racionality
Tersa nám napísal:

Harry Potter and the Methods of Rationality  (MoR)

(http://www.fanfiction.net/s/5782108/1/Harry_Potter_and_the_Methods_of_Rationality)

Autor: Less Wrong

Autorka použitého fanartu: Dinosaurusgede

Harry Potter a metody racionality

Překlad: Tersa


Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

 

 

 

"A Janet byla moták," řekl portrét menší mladé ženy se zlatě lemovaným kloboukem.

Draco to zapsal. Tohle byl teprve dvacátý osmý údaj, ale už byl čas se vrátit a setkat se s Harrym.

Musel požádat další portréty o pomoc s překladem, angličtina se dost změnila, ale nejstarší portérty popsaly kouzla pro první ročník, která zněla neuvěřitelně podobně těm, která se učili teď. Draco z nich poznal přibližně polovinu, a ta druhá polovina nezněla o nic náročněji.

Ta nevolnost v žaludku se s každou odpovědí zvětšovala, až už to konečně nebyl schopný snést, a odešel se místo toho zeptat jiných portrétů na Harryho divné otázky o motáckých párech. Prvních pět portrétů nikoho neznalo, nakonec je tedy požádal, aby se zeptaly svých známých, aby se zeptaly svých známých, a tak byl konečně schopen najít někoho, kdo skutečně přiznal, že se přátelil s motáky.

(Zmijozelský prvák vysvětlil, že pracuje na důležitém projektu s jedním havraspárem, a ten havraspár mu řekl, že potřebují tyhle informace a pak utekl, aniž by řekl proč. To mu získalo mnoho soucitných pohledů.)

Dracovi cestou bradavickými chodbami těžkly nohy. Měl by běžet, ale nedokázal k tomu sebrat energii. Pořád myslel na to, že o tomhle nechce vědět, že do tohohle nechce být zapleten, nechce, aby se z toho stala jeho odpovědnost, prostě to měl nechat na Harrym Potterovi, pokud se magie vytrácí, ať se o to Harry Potter postará...

Ale Draco věděl, že tak to není správné.

Chlad zmijozelského podzemí s jeho šedými kamennými zdmi, Dracovi se ta atmosféra obvykle líbila, ale teď mu to příliš připomínalo vytrácení.

Otevřel dveře a spatřil, že Harry Potter, oblečen ve svém plášti, už čeká uvnitř.

"Někdejší kouzla pro první ročník," řekl Harry Potter. "Co jsi zjistil?"

"Nebyla o nic náročnější než kouzla, která používáme teď."

Harryho pěst tvrdě dopadla na lavici. "K sakru. Dobrá. Můj vlastní experiment selhal, Draco. Existuje něco, čemu se říká Merlinův interdikt-"

Dracovi to došlo a praštil se do čela.

"Díky kterému není možné získat vědomosti o mocných kouzlech z knih. Dokonce, i kdybys našel a přečetl kouzelníkovy poznámky, nebudou ti dávat smysl, musí to jít od jedné živoucí mysli k druhé. Nedokázal jsem najít žádná kouzla, pro která bychom měli instrukce, ale nedokázali bychom je seslat. Ale pokud se nedají zjistit z knih, proč by se je někdo obtěžoval šířit dál ústně, pokud by přestala fungovat? Získal jsi ta data o motáckých párech?"

Draco k němu natáhl ruku s pergamenem-

Ale Harry Potter zvedl ruku. "Zákon vědy, Draco. Nejprve ti řeknu svou teorii a předpoklad. Pak mi ukážeš ta data. Tak budeš vědět, že si tu teorii jen nevymýšlím, aby pasovala; budeš vědět, že ta teorie ta data předpovídala už v předstihu. Tak jako tak ti tohle budu muset vysvětlit, takže to udělám předtím, než mi ta data ukážeš. Tak zní zákon. Tak si obleč plášt a posaď se."

Harry Potter se posadil k lavici na jejímž povrchu byly uspořádány kusy papíru. Draco vytáhl plášť z tašky, natáhl si ho, posadil se naproti Harrymu a zmateně pohlédl na útržky papíru. Byly vyrovnané ve dvou řadách, obě řady dlouhé asi dvacet útržků.

"Tajemstvím krve," řekl Harry Potter s intenzivním pohledem na tváři, "je něco, čemu se říká kyselina deoxyribonukleová. To jméno neříkej před nikým, kdo není vědcem. Deoxyribonukleová kyselina je receptem, který tvému tělo říká, jak má růst, že má mít dvě nohy, dvě ruce, krátké nebo dlouhé, jestli má mít hnědé nebo zelené oči. Je to fyzická věc, můžešvidět, když máš mikroskop, což je jako teloskop, jenom se dívá na velmi malé věci místo těch velmi vzdálených. A ten recept má dvě kopie všeho, pokaždé, pro případ, že by se jedna kopie pokazila. Představ si dvě dlouhé řady papírů. Na každém místě v řadě, jsou dva kusy papírů, a když máš dítě, tvoje tělo náhodně vybere jeden kus papíru z každého místa v řadě, a matčino tělo udělá to samé, a tak dítě dostane dva kusy papíru na každé místo v řadě. Dvě kopie všeho, jedna od tvé matky, druhá od tvého otce, a když máš děti, dostanou od tebe náhodně vybraný kus papíru pro každé místo."

Jak Harry mluvil, prsty mu přejížděly přes páry papírů, ukázaly na jednu část páru, když řekl "od tvé matky", a na druhou, když řekl "od tvého otce". A když mluvil o náhodném vybírání papíru, vytáhl z hábitu scvrček a hodil jím; podíval se na minci, a pak ukázal na vrchní papír. Všechno to aniž by přestal mluvit.

"Když příjde na něco takového jako je malá nabo větší výška, existuje spousta míst v receptu, která určují drobné rozdíly. Takže, když si vysoký otec vezme menší matku, dítě dostane některé kusy papíru říkající 'vysoký' a některé kusy papíru říkající 'menší', a obvykle pak skončí jako středně vysoké. Ale ne vždy. Může náhodou dostat spoustu papíru říkající 'vysoký' a málo papírů říkající 'menší' a vyrůst dost vysoko. Můžeš mít vysokého otce s pěti papíry říkající 'vysoký' a vysokou matku s pěti papíry říkající 'vysoká' a úžasnou shodou okolností dítě dostane všech deset papírů říkají 'vysoký' a nakonec bude vyšší než oba z nich. Chápeš? Krev není ideální tekutina, nemíchá se ideálně. Deoxyribonukleová kyselina se skládá z malých kousků, jako sklenice plná kamínků místo sklenice vody. To proto dítě vždycky neodpovídá přesně průměru rodičů."

Draco poslouchal s otevřenou pusou. Jak při Merlinovi mudlové něco podobného zjistili? Dokázali ten recept vidět?

"Takže," řekl Harry Potter, "předpokládejme, že, zrovna jako je tomu s výškou, existuje v receptu spoustu míst, kde můžeš mít kus papíru říkají 'magie' nebo 'bez magie'. Pokud máš dost papírů říkajících 'magie', stane se z tebe kouzelník, pokud máš hodně kusů papíru říkajících 'magie', stane se z tebe mocný kouzelník, pokud jich máš příliš málo, jseš mudla, a pokud něco mezi, jsi moták. Takže, když se vezmou dva motáci, většina dětí bude rovněž motáky, ale jednou za čas se dítěti poštěstí a získá většinu z otcových magických papírů a většinu z matčiných magických papírů, a bude dost silné, aby bylo kouzelníkem. Ale pravděpodobně ne příliš silným. Pokud začneš se spoustou mocných kouzelníků, kteří se berou mezi sebou, měli by zůstat mocnými. Ale pokud by si začali brát mudlorozené, kteří jsou stěží kouzelníky, nebo motáky... chápeš? Krev se nemísí ideálně, je to sklenice kamínků, ne sklenice vody, protože tak prostě krev funguje. Čas od času by se pořád vyskytovali mocní kouzelníci, kteří díky štěstí dostanou hodně papírů s magií. Ale nebudou tak mocní jako dřívější nejmocnější."

Draco pomalu přikývl. Takhle to nikdy předtím neslyšel vysvětlovat. V tom, jak přesně to sedělo, byla překvapivá krása.

"Ale," řekl Harry. "To je jen jedna hypotéza. Předpokládej, že je tu jen jedno jediné místo v receptu, které z tebe dělá kouzelníka. Jen jediné místo, kde papír říká 'magie' nebo 'žádná magie'. A ve všech případech jsou tu vždy dvě kopie všeho. Takže tu budou jen tři možnosti. Obě kopie říkají 'magie'. Jedna kopie říkající 'magie', druhá kopie říkající 'žádná magie'. Nebo obě kopie říkající 'žádná magie'. Kouzelníci, motáci, mudlové. Mudlorození by se pak ve skutečnosti nerodili mudlům, ale dvěma motákům, dvěma rodičům z nichž by každý měl jednu magickou kopii a vyrostl by v mudlovském světě. Teď si představ, že si čarodějka vezme motáka. Každé dítě získá jeden papír říkají 'magie' od své matky, vždy, nezáleží na tom, které papír bude náhodně zvolený, oba říkají 'magie'. Ale jako když házíš mincí, dítě dostane od otce v polovině případů papír říkající 'magie' a v druhé polovině případů papír říkající 'žádná magie'. Pokud si čarodějka vezme motáka, výsledkem nebude hodně slabých kouzelnických dětí. Polovina dětí bude kouzelníky a čarodějkami zrovna tak silnými jako jejich matka, a polovina dětí bude motáky. Protože pokud v receptu existuje jen jedno místo, které z tebe dělá kouzelníka, pak magie není jako sklenice kamínků, které se mohou míchat. Je jako jediný magický kámen, kámen mudrců."

Harry srovnal tří páry papírů vedle sebe. Na jeden pár napsal 'magie' a 'magie'. U druhého páru napsal 'magie' jen na vrchní papír. Třetí pár nechal prázdný.

"V kterémžto případě," řekl Harry, "buď máš dva kameny nebo ne. Buď jsi čaroděj nebo ne. Mocní kouzelníci se stali mocnými buď tak, že pilněji studovali, nebo více trénovali. A pokud se kouzelníci stávají vrozeně méně mocnými, ne protože jsou zapomínána kouzla, ale protože už je nedokážou seslat... pak je možná něco špatného s jejich jídlem, nebo tak něco. Ale pokud se to v posledních osmi stech letech stabilně zhoršuje, znamená to, že magie mizí ze světa."

Hary sroval další dva páry papírů stranu po straně, a vzal si brk. Brzy na jednom kousku z každého páru stálo 'magie' a ten druhý zůstal prázdný.

"A to mě přivádí k mé předpovědi," řekl Harry. "Co se stane, když se dva motáci vezmou. Dvakrát hodíš mincí. Může to vyjít jako orel a orel, orel a panna, panna a orel, nebo panna a panna. Takže v jedné čtvrtině případů dostaneš dva orly, v druhé čtvrtině dvě panny, a v polovině případů jednoho orla a jednu pannu. To samé, když se dva motáci vezmou. Jedna čtvrtina dětí dostane dvakrát 'magii' a stane se kouzelníky. Jedna čtvrtina dostane dvakrát 'žádnou magii' a skončí jako mudlové. A polovina z nich budou motáci. Je to velmi starý, klasický vzor. Byl objeven Gregorem Mendelem, jehož jméno není zapomenuto, a byla to první stopa k odhalení, jak funguje celý ten recept. Každý kdo něco ví o vědě o krvi ten vzor okamžitě pozná. Nebude to o nic přesnější, než když čtyřicetkrát hodíš dvěma mincemi, pak také nedostaneš přesně deset párů orlů. Ale pokud to bude sedm třináct kouzelníků ze čtyřiceti dětí, bude to silný indikátor. To je ten test, který jsem tě nechal udělat. Teď mi ukaž svoje data."

A než se Draco vůbec stačil zamyslet, Harry Potter mu vzal pergamen z ruky.

Dracoví vyschlo hrdlo.

Dvacet osm dětí.

Nepamatoval si přesný počet, ale byl si docela jistý, že asi čtvrtina z nich byli kouzelníci.

"Šest kouzelníků z dvaceti osmi dětí," řekl Harry Potter po chvíli. "No, tak to bychom tedy měli. A prváci také sesílají stejně náročná kouzla jako před osmi stoletími. Tvůj i můj test ukazují stejným směrem."

Ve třídě nastalo dlouhé ticho.

"Co teď?" zašeptal Draco.

Nikdy v životě nebyl tak vyděšený.

"Ještě to není definitivní," řekl Harry Potter. "Můj experiment selhal, pamatuješ? Potřebuju navrhnout jiný test, Draco."

"Já, já..." řekl Draco. Lámal se mu hlas. "Já tohle nezvládnu, Harry, je toho na mě příliš."

Harry měl zapálený výraz. "Ano, zvládneš, protože musíš. Také jsem o tom přemýšlel, když jsem zjistil o Melrinově interdiktu. Draco, existuje nějaký způsob, jak pozorovat sílu magie přímo? Nějaký způsob, který nemá nic společného s kouzelnickou krví, nebo s kouzly, které se učíme?"

Dracův mozek byl jednoduše vymetený.

"Cokoli co ovliňuje magii, ovlivňuje kouzelníky," řekl Harry. "Ale pak není možné říct, zda jde o kouzelníky, nebo o magii. Ovlivňuje magie i něco jiného kromě kouzelníků?"

"Kouzelnické tvory, očividně," řekl Draco, aniž by nad tím přemýšlel.

Harry Potter se pomalu usmál. "Draco, to je geniální."

Byl to přesně ten druh hloupé otázky, kterou by nepoložil nikdo, kdo by nebyl vychován mudly.

Pocit nevolnosti v Dracově žaludku se ještě zhoršil, když si uvědomil, co by znamenalo, kdyby se kouzelničtí tvorové stávali slabšími. To by znamenalo, že se magie vytrácí, a jistá Dracova část už byla přesvědčená, že to je také přesně to, co zjistí. Nechtěl to vidět, nechtěl to vědět...

Harry Potter už byl na půli cesty ke dveřím. "Pojď, Draco! Nedaleko odsud je portrét, prostě je požádáme, aby sehnali někoho staršího, a hned to zjistíme! Máme kápě, když nás někdo uvidí, můžeme prostě utéct! Pojďme!"


Potom to už dlouho netrvalo.

Byl to široký obraz, ale ti tři lidé v něm vypadali poměrně vměstnaně. Byl tu muž středního věku z dvanáctého století oblečený v závinech černé látky; který mluvil ke smutně vypadající mladé ženě z čtrnáctého století, které se neustále kroutily vlasy kolem hlavy, jako kdyby byla nabitá statickým kouzlem; a ta mluvila k důstojnému, prošedivělému starému muži ze sedmnáctého století, s motýlkem z čirého zlata; jemuž byli schopni rozumnět.

Ptali se na mozkomory.

Ptali se na fénixe.

Ptali se na draky a troly a domácí skřítky.

Harry se zamračil, poukázal na to, že kouzelní tvorové, kteří potřebují nejvíce magie, by klidně mohly vymírat, a zeptal se na nejsilnější známou magickou bytost.

Na seznamu se neocitlo nic neznámého, až na temné stvoření zvané mozkožrout, které bylo vyhubeno Haroldem Sheaou, a které nebylo ani z poloviny tak strašlivé jako mozkomoři.

Zdálo se, že magičtí tvorové byli stejně silní jako kdykoli dřív.

Nevolnost v Dracově žaludku povolila, teď se cítil jen zmatený.

"Harry," řekl Draco v polovině stracova překladu všech jedenácti dovedností beholderových oči, "co to znamená?"

Harry pozvedl prst a starý muž dokončil výčet.

Pak Harry všem portrétům poděkoval za pomoc – Draco, více méně automaticky, udělal to samé a s větší grácií – a zamířili zpátky do třídy.

A Harry vytáhl původní papír s hypotézami a začal psát.

Pozorování:

Kouzelníci nejsou tak mocní jako byli v době založení Bradavic

Hypotézy:

1. Magie sama se vytrácí
2. Kouzelníci se kříží s mudly a motáky
3. Ztrácí se vědomosti o mocných kouzlech
4. Kouzelníci v dětství jedí špatný druh jídla, nebo je oslabuje něco jiného kromě krve.
5. Mudlovská technologie interferuje s magií (posledních 800 let?)
6. Silnější kouzelníci mají méně dětí (Draco= jedináček? Zkontrolovat zda 3 mocní kouzelníci, Quirrell/ Brumbál/ Pán zla, mají nějaké děti.)

Testy:

A. Existují kouzla, která známe, ale nejsme schopni seslat (1 nebo 2), nebo existují ztracená kouzla, která už nejsou známa (3)? Výsledek: Neřešitelné následkem Merlinova interdiktu. Není známé žádné nesesílatelné zaklínadlo, ale je možné, že žádná taková jen nebyla předávána dál.

B. Sesílali někdejší prváci stejné druhy kouzel, stejně náročné jako dnes? (Slabý důkaz pro 1 oproti 2, ale s krví by se také mohla vytrácet jen silná kouzla.) Výsledek: Úroveň kouzel pro první ročník je stejná teď jako kdysi.

C. Dodatečný test, který rozliší mezi 1 a 2 za pomocí vědeckých poznatků o krvi, vysvětlím později. Výsledek: Existuje jen jedno místo v receptu, které s člověka dělá kouzelníka, buď máte dva papíry říkající 'magie' nebo ne.

D. Ztrácejí kouzelní tvorové svou sílu? Rozlišuje 1 od (2 nebo 3). Výsledek: Kouzelní tvorové jsou stejně silní jako kdysi.

"A selhalo," řekl Harry Potter. "B je slabý důkaz pro 1 oproti 2. C falsifikuje 2. D falsifikuje 1. 4 bylo nepravděpodobné a B svědčí i proti 4. 5 bylo nepravděpodobné a D svědčí proti němu. 6 je falsifikováno spolu s 2. Takže zbývá 3. Merlinův interdikt nebo ne, nedokázal jsem najít žádná známá kouzla, která by nemohla být seslána. Takže když to všechno sečteme, vypadá to, že se ztrácí vědomosti."

A past sklapla.

Hned jak panika opadla, hned jak Draco pochopil, že ne, magie se nevytrácí, trvalo jen pět vteřin než mu to došlo.

Draco se odstrčil od stolu a vstal tak prudce, že židle se skřípavým zvukem projela po podlaze a spadla.

"Takže to všechno byl jen hloupý trik."

Harry Potter na něj stále ze své židle na chvíli zadíval. Pak tichým hlasem promluvil. "Byl to spravedlivý test, Draco. Kdyby vyšel nějak jinak, přijmul bych to. S takovou věcí bych nepodváděl. Nikdy. Nepodíval jsem se na tvá data, než jsem vyslovil svoji předpověď. Rovnou jsem ti řekl, že Merlinův interdikt znemožnil první experiment -"

"Ach," řekl Draco, do hlasu se mu začínal vkrádat vztek, "tak ty jsi nevěděl, jak celá tahle věc vyjde?"

"Nevěděl jsem nic, co bys nevěděl ty," řekl Harry, stále tiše. "Přiznávám, že jsem měl podezření. Hermiona Grangerová je příliš silná, měla by být sotva čarodějkou, a to není, jak může být mudlorozená nejlepší kouzelnící v Bradavicích? A ze svých esejů také dostává nejlepší známky, bylo by příliš velkou shodou okolností, aby jediná dívka byla nejsilnější jak magicky, tak akademicky, pokud pro obojí neexistuje společná příčina. Existence Hermiony Grangerové napovídala, že tu je jen jedna věc, která z tebe dělá kouzelníka, něco, co buď máš anebo ne, a rozdíl v síle pochází z toho, jak mnoho známe, a jak mnoho trénujeme. A neexistuje jiné vyučování pro mudlorozené a čistokrevné, a tak dále. Bylo tu mnoho věcí, které by neseděly, pokud by svět fungoval, jak jsi tvrdil. Ale, Draco, neviděl jsem nic, co bys neviděl i ty sám. Neprovedl jsem žádné testy, o kterých bys nevěděl. Nepodváděl jsem. Chtěl jsem, abychom našli odpověď spolu. A nikdy mě ani nenapadlo, že by se z našeho světa mohla vytrácet magie, dokud jsi to neřekl. Ten nápad vyděsil i mě."

"Pro mě za mě," řekl Draco. Urputně se snažil kontrolovat hlas a nezačít na Harryho ječet. "Říkáš, že o tom nikomu neřekneš."

"Ne, aniž bych to s tebou předem zkonzultoval," řekl Harry. Rozevřel dlaně v prosebném gestu. "Draco, jsem tak milý, jak jen dokážu, ale ukázalo se, že svět takový prostě není."

"Fajn. Pak jsme spolu skončili. Prostě odsud odejdu a zapomenu, že se cokoli z toho kdy stalo."

Draco se otočil na patě, v hrdle ho pálil pocit zrady a v tu chvíli si uvědomil, že Harryho Pottera měl doopravdy rád, a ta myšlenka ho ani na chvilku nezpomalila, když vyrazil ke dveřím ze třídy.

A znovu se ozval Harryho hlas, tentokrát hlasitější a znepokojený.

"Draco... nemůžeš zapomenout. Copak to nechápeš? To byla tvoje oběť."

Draco se v polovině kroku zastavil a otočil se. "O čem to mluvíš?"

Ale v páteři už ho ledově mrazilo.

Věděl to, ještě než to Harry Potter vyslovil.

"Aby ses stal vědcem. Zpochybnil jsi jednu svou víru, a ne jen tak kdejakou, ale něco, co pro tebe mělo obrovskou důležitost. Provedl jsi experimenty, shromáždil jsi data a výsledek prokázal, že tvoje víra byla nepravdivá. Viděl jsi výsledky a pochopil jsi, co znamenají." Harry hlas zaváhal. "Pamatuj, Draco, pravdivou víru takovým způsobem obětovat nemůžeš, protože pak by jí experimenty potvrdily, a ne vyvrátily. Tvojí obětí, aby ses stal vědcem byla tvoje falešná víra, že kouzelnická krev se míšením oslabuje."

"To není pravda!" řekl Draco. "Tu víru jsem neobětoval. Stále jí mám!" Jeho hlas byl hlasitější a chlad se zhoršoval.

Harry Potter zavrtěl hlavou. Hlas z něj vyšel jen jako šepot. "Draco... je mi líto, Draco, ale ty už tomu nevěříš, už ne." Harryho hlas znovu zesílil. "Dokážu ti to. Představ si, že ti někdo řekne, že mají doma draka. Ty jim řekneš, že ho chceš vidět. Oni řeknou, že je to neviditelný drak. Ty řekneš fajn, pak ho chceš slyšet se hýbat. Oni řeknou, že je to neslyšitelný drak. Řekneš, že vezmeš trochu mouky a hodíš ho na draka, abys mohl vidět jeho obrys. Oni řeknou, že mouka drakem jen projde. Jde o to, že oni dopředu vědí, že všechno vyjde přesně tak, jak by to vyšlo, kdyby tam žádný drak nebyl, dopředu vědí, jaké výmluvy musejí vytvářet. Takže možná říkají, že tam drak je. Možná i věří, že věří tomu, že tam drak je, tomu se říká víra ve víru. Ale ve skutečnosti tomu nevěří. Můžeš se mýlit v tom, čemu věříš, většina lidí si nikdy neuvědomí, že je rozdíl mezi věřením v něco a přesvědčením, že je dobré v něco věřit." Harry Potter teď vstal z lavice a udělal pár kroků k Dracovi. "A Draco, ty už nevěříš v krevní purismus. Ukážu ti, že tomu tak je. Pokud má krevní purismus pravdu, pak Hermiona Grangerová nedává smysl, takže, co by ji mohlo vysvětlit? Možná je to kouzelnický sirotek vychovaný mudly, zrovna jako? Můžu za Grangerovou jít a požádat ji o fotku jejích rodičů, abychom se podívali, jestli se jim podobá. Čekáš, že jim nebude podobná? Měli bychom jít ten test udělat?"

"Dali by ji k jejím příbuzným," řekl Draco třesoucím se hlasem. "Pořád by vypadali podobně."

"Tak vidíš. Už sám víš, pro jaký experimentální výsledek musíš vytvářet výmluvu. Pokud bys stále věřil v krevní purismus, řekl bys, jasně, pojďme se podívat, vsadil bych se, že se svým rodičům vůbec nepodobá, je příliš silná, než aby skutečně byla mudlorozená-"

"Dali by ji k jejím příbuzným!"

"Vědci umí udělat test, kterým zkontrolují, jestli je někdo skutečně něčím dítětem. Grangerová by k tomu pravděpodobně svolila, kdybych její rodině dostatečně zaplatil. Ona by se výsledků nebála. Takže, co očekáváš, že ten test ukáže? Řekni mi, abychom ho udělali, a uděláme ho. Ale ty už víš, jak to dopadne. Vždycky to budeš vědět. Nikdy nebudeš schopný zapomenout. Můžeš si přát, abys v krevní purismus věřil, ale sám budeš vždycky očekávat, že se věci stanou přesně tak, jako kdyby existovala jen jediná věc, která dělá z člověka kouzelníka. To byla tvá oběť, aby ses stal vědcem."

Draco přerývavě dýchal. "Uvědomuješ si, co jsi to udělal?" Draco se vrhl dopředu a popadl Harryho za límec hábitu. Hlas mu vystoupal k jekotu, v tichu zavřené třídy zněl nesnesitelně hlasitě. "Uvědomuješ si, co jsi to udělal?"

Harryho hlas se třásl. "Měl jsi víru. Ta víra byla falešná. Pomohl jsem ti si to uvědomit. Co je skutečné, už je skutečné, tím, že toho držíme se to nezhorší-"

Prsty Dracovy pravé ruky se sevřely v pěst, která klesla, nezastavitelně vypálila a přaštila Harryho Pottera do čelisti tak tvrdě, že jeho tělo narazilo na lavici a pak na podlahu.

"Pitomče!" zaječel Draco. "Pitomče! Pitomče!"

"Draco," zašeptal Harry z podlahy, "Draco, je mi to líto, nemyslel jsem si, že se něco takového stane ještě měsíce, nečekal jsem, že se v tobě vědec probudí takhle rychle, myslel jsem, že budu mít delší čas, abych tě připravil, naučil tě techniky, díky kterým bude omyl méně bolet-"

"A co otec?" řekl Draco. Hlas se mu třásl vztekem. "Chystal jsi se připravit jeho, nebo tě prostě jen nezajímalo, co se stane potom?"

"Jemu nic nesmíš říct!" řekl Harry, hlas se mu poplašeně zvedl. "Není vědec! Slíbil jsi, Draco!"

Na chvilku mu myšlenka, že se otec nic nedozví přinesla úlevu.

A pak se v něm začal zvedat skutečný vztek.

"Takže jsi plánoval, že mu budu muset lhát a tvrdit mu, že stále věřím," řekl Draco třesoucím se hlasem. "Vždycky mu budu muset lhát a teď, vyrostu, nebudu moci být smrtijedem, a ani mu nebudu schopný říct proč ne."

"Pokud tě tvůj otec skutečně miluje," zašeptal Harry z podlahy, "bude tě milovat dál, i když se nestaneš smrtijedem, a zní to, že tě tvůj otec skutečně miluje, Draco-"

"Tvůj nevlastní otec je vědec," řekl Draco. Slova z něj vystřelila jako vrhací nože. "Pokud by ses nehodlal stát vědcem, bude tě stále milovat. Ale budeš pro něj o něco méně speciální."

Harry sebou trhl. Otevřel pusu, aby řekl 'omlouvám se', a pak si to rozmyslel a pusu zase zavřel, což od něj bylo buď velmi chytré nebo velmi šťastné, protože Draco by se ho v tom případě klidně mohl pokusit zabít.

"Měl jsi mě varovat," řekl Draco. Stoupl mu hlas. "Měl jsi mě varovat!"

"To...to jsem udělal, pokaždé, když jsem ti říkal o moci, řekl jsem ti o její ceně. Řekl jsem, že musíš přiznat, když se mýlíš. Řekl jsem, že tahle stezka pro tebe bude nejtěžší. Že tohle je oběť, kterou musí podstoupit každý, kdo se chce stát vědcem. Řekl jsem, 'co když experiment řekne jednu věc, a tvoje rodina a přátelé jinou'-"

"Tomu říkáš varování?" Teď už Draco křičel. "Tomu říkáš varování. Když děláš rituál, který vyžaduje trvalou oběť?"

"Já...asi..." Chlapec na podlaze polkl. "Možná to nebylo jasné. Omlouvám se. Ale co pravda dokáže zničit, to zničit má."

Praštit ho jednou nestačilo.

"V jedné věci se mýlíš," řekl Draco vražedným hlasem. "Grangerová není nejsilnějším studentem v Bradavicích. Jenom ve výuce dostává nejlepší známky. Brzy poznáš ten rozdíl."

Na Harryho tváři se objevil náhlý šok, a rychle se zkusil vyškrábat na nohy -

Ale už pro něj bylo příliš pozdě.

"Expelliarmus!"

Harryho hůlka přelétla přes místnost.

"Gom jabbar!"

Do Harryho levé ruky se zabodla dávka inkoustové černoty.

"Tohle je mučící zaklínadlo," řekl Draco. "Slouží k získávání informací. Chystám se ho na tobě nechat a na odchodu za sebou zamknout dveře. Možná nastavím zamykací kouzlo tak, aby po pár hodinách zmizelo. Možná nezmizí dřív, než tu zemřeš. Užij si to."

Draco hladce ustupoval, hůlku stále namířenou na Harryho. Dracova ruka se natáhla dolů a, aniž by se mu zachvěla paže, popadla jeho brašnu.

Bolest se začala objevovat na Harryho tváři už když promluvil. "Takže Malfoyovi nepodléhají zákonům omezujícím magii nezletilých? Není to tím, že by tvoje krev byla silnější. Je to protože jsi cvičil. Na začátku jsi byl zrovna tak slabý, jako kdokoli jiný. Mám pravdu?"

Dracova ruka svírající hůlku zesinala, ale jeho paže zůstala neochvějná.

"Jenom abys věděl," řekl Harry skrz sevřené zuby, "kdybys ty řekl mě, že se mýlím, vyslechl bych tě. Nikdy bych tě nemučil, kdybys mi ukázal, že se mýlím. A to mi ukážeš. Jednou. Už se v tobě probudil vědec, a i kdyby ses nikdy nenaučil své síly využívat, vždycky budeš," Harry zalapal po dechu, "hledat, způsoby, jak, otestovat, svoje domněnky-"

Draco teď ustupoval o něco méně elegantněji a o něco rychleji, a musel se snažit, aby udržel hůlku namířenou na Harryho, zatímco se natahoval dozadu, aby otevřel dveře a vystoupil z učebny.

Pak Draco dveře znovu zavřel.

Seslal nejmocnější zamykací zaklínadlo, jaké znal.

Počkal, dokud neuslyší Harryho první výkřik, než seslal Quietus.

A pak odešel pryč.


"Áááááááhh! Finite incantatem! Áááááááhhh!"

Harryho levou ruku jako by ponořili do vařícího oleje, a nechali ji v něm. Vložil do Finite Incantatem tolik síly, kolik jen dokázal, a stále to nezabíralo.

Některé kletby vyžadovaly specifická protikouzla, nebo ani nebyly odvolatelné, nebo byl Draco možná prostě o tolik silnější.

"Ááááááááhh!"

Harryho jeho ruka teď vážně začínala bolet a to narušovalo jeho pokusy myslet kreativně.

O několik výkřiků později si Harry uvědomil, co musí udělat.

Jeho váček byl, bohužel, na špatné straně jeho těla, a vyžádalo si trochu kroucení, aby k němu došáhl, obzvlášť když s sebou jeho druhá ruka v reflexu mlátila v nezastavitelném pokusu setřást zdroj bolesti.

"Léčitelův áááááá balíček! Léčitelův balíček!"

Na podlaze bylo zelené světlo příliš slabé, než aby se podle něj dalo pořádně orientovat.

Harry se nedokázal postavit. Nedokázal se plazit. Dokutálel se po podlaze k místu, kde si myslel, že by měla být jeho hůlka, a nebyla tam, a podařilo se mu se na jedné ruce dost zvednout, aby spatřil, kde hůlka je, dokutálel se tam, sebral hůlku, a odkutálel se zpátky k léčitelovu balíčku. Celé to zahrnovalo i hodně křičení a trochu zvracení.

Lumos se Harrymu podařilo seslat až na osmý pokus.

A potom, no, balíček nebyl navrhnutý k otevírání jednou rukou, protože všichni kouzelníci byli idioti, jak jinak. Harry musel použít zuby a chvíli mu zabralo, než se mu podařilo omotat si tlumící látku přes levou ruku.

Když všechen cit z levé ruky konečně zmizel, Harry dovolil svému mozku se na chvíli rozpadnout, zůstal nehybně ležet na podlaze a chvíli plakal.

Dobrá, řekla si Harryho mysl tiše sama pro sebe, když se vzpamatovala dost na to, aby znovu byla schopna myslet ve slovech. Stálo to za to?

Harryho funkční ruka se pamalu natáhla k lavici.

Harry se vytáhl na nohy.

Zhluboka se nadechl.

Vydechl.

Usmál se.

Nebyl to moc veselý úsměv, ale i tak to úsměv byl.

Děkuji vám, profesore Quirrelle, bez vás bych prohrát nedokázal.

Ještě Draca nenapravil, ani zdaleka ne. Navzdory tomu, čemu Draco sám teď může věřit, pořád ještě je dítětem smrtijeda skrz naskrz. Pořád je klukem, který vyrostl v přesvědčení, že "znásilnění" je něco, co dělají všechny cool starší děti. Ale že to byl sakra začátek.

Harry by nemohl říct, že všechno šlo podle plánu. Všechno šlo přesně podle naprosté momentální improvizace. Plán po něčem takovém nevolal přibližně až do prosince, dokud Harry Draca nenaučí techniky, jak neodmítat pozorované důkazy.

Ale když na Dracově obličeji spatřil ten strach, uvědomil si, že Draco už bere alternativní hypotézu vážně, a chopil se příležitosti. Jeden případ skutečné zvědavosti měl v racionalitě stejnou vykupovací sílu jako jeden případ pravé lásky ve filmech.

Když se nad tím tak zamyslel, dal si několik hodin na učinění nejvýznamnějšího objevu v historii magie, a měsíce na prolomení nevyvinutých mentálních bariér jedenáctiletého kluka. To by mohlo ukazovat na nějaký hlavní kognitivní deficit, pokud šlo o jeho odhadování času potřebného k splnění daných cílů.

Dostane se za tohle do vědeckého pekla? Nebyl si jistý. Snažil se Draca udržet soustředěného na možnost, že by se magie mohla ztrácet, ujistil se, že Draco sám udělá první část experimentu, který tím směrem bude nejprve ukazovat. Počkal až po tom, co vysvětlí genetiku, aby Draca podnítil, aby si vzpomněl na kouzelné tvory (i když Harry přemýšlel spíš o starodávných artefaktech, jako byl Moudrý klobouk, jemuž podobný už nikdo nedokázal stvořit, ale který stále fungoval). Ale ve skutečnosti nezveličil žádný důkaz, nepřekroutil žádné výsledky. Když Merlinův interdikt znemožnil test, který měl být definitivní, řekl to Dracovi narovinu.

A pak, pokud jde o tu další část...

Ale on ve skutečnosti Dracovi nelhal. Draco tomu uvěřil, a to z toho udělalo pravdu.

Konec, po pravdě, nebyl zrovna zábavný.

Harry se otočil a doklopýtal ke dveřím.

Čas na otestování Dracova zamykacího kouzla.

Prvním krokem bylo jednoduše zkusit otočit klikou. Draco mohl blafovat.

Draco neblafoval.

"Finite Incantatem." Harryho hlas vyzněl docela ochraptěle, a cítil, že kouzlo se nechytlo.

Takže to Harry zkusil znovu, a tentokrát mu připadalo, že uspěl. Ale další zakroucení klikou ukázalo, že kouzlo nefungovalo. No, žádné překvapení.

Čas na větší kalibr. Harry se zhluboka nadechl. Tohle kouzlo patřilo mezi nejmocnější, co se zatím naučil.

"Alohomora!"

Potom co to řekl, se trochu zapotácel.

A dveře od třídy se stále neotevřely.

To Harryho šokovalo. Samozřejmě, k Brumbálově zakázané chodbě se neplánoval ani přiblížit. Ale kouzlo na otevírání magických zámků se mu i tak zdálo užitečné, takže se je stejně naučil. Sloužila snad Brumbálova zakázaná chodba k lákání lidí tak hloupých, že si nevšimli, že zabezpečení je horší, než sjakým se dokázal vytasit Draco Malfoy?

Harrymu se znovu začínal vkrádat do těla strach. Štítek v léčitelském balíčku říkal, že tlumící látku je bezpečné použít jen po dobu třiceti minut. Potom automaticky odpadne a bude k nepoužití po dalších 24 hodin. Právě teď bylo 18:51. Tlumící látku na sebe omotal asi před pěti minutami.

Takže o krok ustoupil a prohlédl si dveře. Byly tvořeny solidním panelem tmavého dubového dřeva, narušeného jedině kovovou mosaznou klikou.

Harry neznal žádná výbušná nebo řezací nebo rozbíjející kouzla, a přeměněnit něco ve výbušninu by porušilo přeměňovací pravidlo o věcech, které se nesměly pálit. Kyselina byla tekutinou a vytvořila by dým...

Ale něco takového nebylo žádnou překážkou pro kreativního myslitele.

Harry položil hůlku na dveřní mosazné trámy a soustředil se na bavlnu, ne v žádné materiální podobě, ale jako pouhou abstrakci, a také na čistý materiál beze vzoru, který by z něj tvořil mosazný trám. Přenesl obě představy dohromady, vnutil tvar do substance. Hodina procvičování přeměňování každý den po dobu jednoho měsíce Harryho dostala do stádia, kdy byl schopen přeměnit objekt pod pět čtverečních centimetrů za necelou minutu.

Po dvou minutách se trám vůbec nezměnil.

Ať už Dracovo zamykací kouzlo vymyslel kdokoli, očividně ho to napadlo také. Nebo dveře byly součástí Bradavic, a hrad byl immuní.

Jeden pohled mu prozradil, že stěny jsou tvořeny solidním kamenem. Podlaha zrovna tak. Strop také. Nemohli jste odděleně přeměnit něco, co bylo součástí jednolitého kamene; Harry by musel přeměnit celou zeď, což by mu zabralo hodiny nebo možná dny soustavné námahy, pokud by něco takového vůbec zvládl, a pokud stěna nebyla nedotknutelná spolu se zbytkem celého hradu...

Harryho obraceč času se neměl otevřít před devátou hodinou. Po tom by mohl jít zpátky do šesté hodiny, kdy dveře ještě zamčené nebyly.

Jak dlouho tak to mučící zaklínadlo může vydržet?

Harry ztěžka polkl. Do očí se mu znovu začaly vkrádat slzy.

Jeho brilantně kreativní mozek mu právě učinil geniální návrh, že by si mohl ruku jednoduše uříznout za pomoci pilky ze sady nářadí, kterou měl uloženou ve váčku, což by očividně bolelo, ale mohlo by to bolet o hodně méně, než Dracovo mučící zaklínadlo, vzhledem k tomu, že nervy budou pryč; a v léčitelově balíčku měl škrtidla.

A to byl zjevně neuvěřitelně stupidní nápad, kterého by Harry litoval po celý zbytek svého života.

Ale Harry nevěděl, jestli vydrží dvě hodiny mučení.

Chtěl se dostat ze třídy, chtěl se dostat ze třídy hned teď, nechtěl tu dvě hodiny s křikem čekat, až bude moci použít obraceč času, potřeboval se dostat pryč a najít někoho, kdo to mučící kouzlo dokáže sejmout...

Mysli! Zakřičel Harry na svůj mozek. Mysli! Mysli!


Zmijozelské místnosti byly z větší části prázdné. Lidé byli na večeři. Draco sám z nějakého důvodu neměl hlad.

Zavřel ze sebou dveře do svého soukromého pokoje, zamkl je, seslal na ně zamykací a tišící kouzlo, sedl si na postel a rozbrečel se.

Nebylo to fér.

Nebylo to fér.

Tohle bylo poprvé, co Draco doopravdy prohrál, otec ho varoval, že skutečná prohra bude bolet, ale on toho prohrál tolik, nebylo to fér, vůbec nebylo fér, prohrát všechno hned poprvé, co prohrál.

Někde v podzemí kluk, kterého měl Draco doopravdy rád, křičel bolestí. Nikdy předtím nezranil někoho, koho by měl rád. Trestání lidí, kteří si to zasloužili měla být zábava, ale z tohohle mu jen bylo nanic. Na tohle ho otec neupozorňoval a Draca napadlo, jestli je to těžká lekce, kterou se musí naučit v dospívání každý, nebo to jen on sám je tak slabý.

Draco si přál, aby ječela Pansy. Tak by to bylo lepší.

A nejhorší na tom bylo, že věděl, že by mohlo být chybou zranit Harryho Pottera.

Kdo jiný tu teď pro Draca byl? Brumbál? Po tom co udělal? To raději uhoří zaživa.

Bude se muset vrátit k Harrymu Potterovi, protože nikam jinam jít nemůže. A pokud Harry Potter řekne, že o něj nestojí, pak se z Draca stane nicka, jenom ubohý malý chlapeček, který nikdy nebude smrtijedem, nikdy se nepřipojí k Brumbálově straně, nikdy se nenaučí vědu.

Ta past byla perfektně nastražena, perfektně provedena. Otec Draca znovu a znovu varoval, že to, co jste obětovali temným rituálům, není možné získat zpět. Ale otec netušil, že ti proklatí mudlové vymysleli rituály, ke kterým nebylo třeba hůlek, rituály, do kterých jste mohli být vlákáni, aniž jste to tušili, a to bylo jen jedno z těch příšerných tajemství, které znali vědci, a které s sebou přinesl Harry Potter.

Draco se rozplakal víc.

Tohle nechtěl, tohle nechtěl, ale nedalo se to vzít zpátky. Bylo příliš pozdě. Už byl vědcem.

Věděl, že by se měl vrátit, osvobodit Harryho a omluvit se mu. Tak by vypadalo chytré jednání.

Místo toho Draco zůstal v posteli a brečel.

Už Harryho Pottera zranil. Tohle mohla být jediná příležitost, kterou k tomu kdy dostane, a tahle jediná vzpomínka mu možná bude muset vystačit do konce života.

Jen ať si ječí.


Harry upustil pozůstatky své pilky na zem. Ukázalo se, že mosazné trámy jsou odolné, ani je nepoškrábal. A teď začínal mít podezření, že i zoufalý čin v podobě přeměnění kyseliny nebo výbušnin, by možná na tyhle dveře nemusel stačit. Na druhou, lepší, stranu, ten pokus zničil pilku.

Jeho hodinky oznamovaly 19:02, což znamenalo, že zbývalo méně než patnáct minut, a Harry se pokoušel si vzpomenout, jestli má ve váčku i jiné ostré předměty, které je třeba zničit, a pocítil další příval slz. Kdyby se tak mohl vrátit, až se jeho obraceč času otevře, a zabránit-

A Harry uvědomil, že je hloupý.

Tohle nebylo poprvé, co byl zamčený v místnosti.

Profesorka McGonagallová mu už řekla, jak tohle dělat správně.

... také mu řekla, aby obraceč času na takovéhle věci nepoužíval.

Uvědomí si profesorka McGonagallová, že tahle situace má nárok na speciální výjimku? Nebo mu prostě vezme obraceč času úplně?

Harry si posbíral všechny věci, všechny důkazy, do svého váčku. Pulírexo se postaralo o zvratky na podlaze, i když už ne o potem zmáčený hábit. Nechal převržené lavice převržené, nebylo to tak důležité, aby se je pokoušel obracet jednou rukou.

Když skončil, podíval se na hodinky: 19:04.

A pak čekal. Ubíhající vteřiny mu připadaly jako roky.

V 19:07 se dveře otevřely.

Hlava profesora Kratiknota, se svým nadýchaným plnovousem, vypadala poměrně znepokojeně. "Jste v pořádku, Harry?" zeptal se pisklavým hlasem ředitel havraspárské koleje. "Dostal jsem vzkaz, že tu budete zamčený-"

Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Re: 23. Víra ve víru Od: teriisek - 13.06. 2011
Síla.. jakože se mi Draco líbí a Harry mi leze na nervy, nemůžu si pomoct a doufám, že to Dracovi neprojde. I když za něco takového by nejspíš bylo i vyloučení málo... A ne, opravdu ho neomlouvá, že je naštvaný. Díky za překlad!

Re: 23. Víra ve víru Od: Airiny - 10.06. 2011
Moc děkuji. Další geniální kapitola. Ale Draco by se mohl lépe ovládat.

Re: 23. Víra ve víru Od: Maenea - 09.06. 2011
Nádherně vysvětlená genetika. Kdyby to takhle bylo popsané v učebnicích, tak by myslím nikomu nemusela dělat problém Jen ta část s A selhalo a B je slabý důkaz.... když jsem to četla poprvé, tak to mému vyčrpanému mozku připadalo, jako když Rimmer v Červeném trpaslíkovi popisuje svůj turnaj v kostkách ("Hodil jsem pětku a čtyřku, což přebilo jeho pět a další dvě šestky. Po nich dvě čtyřky a dvě pětky. Když pak hodil trojku a dvojku, padla mi šestka a trojka."). Na druhé přečtení mi už to naštěstí smysl dávalo Diskuse na téma víry a víry ve víru je úžasná a krutá. Gom jabbar mi dal chvilku zabrat, ale nakonec mi v hlavě zaDunělo a docvaklo:-) Dík
Re: 23. Víra ve víru Od: lucker - 09.06. 2011
Tak to jsewm asi trosicku pomalejsi co presne znamena Gom jabbar?
Re: 23. Víra ve víru Od: Maenea - 09.06. 2011
Gom jabbar je jehla s kapkou jedu na hrotu. Používá se při určitém obřadu pro zjištění, jestli je zkoumaná bytost člověkem, nebo zvířetem (protože pouze člověk chycený do pasti může předstírat svou smrt, aby mohl později zabít lovce). Pro lepší pochopení doporučuji přečíst si Dunu od Franka Herberta, výborná knížka :-)
Re: 23. Víra ve víru Od: lucker - 09.06. 2011Re: 23. Víra ve víru Od: Tersa - 09.06. 2011
Díky Popravdě jsem písmenka sama neměla sílu kontrolovat... ale zdálky to vypadalo správně A Rimmerův popis je jeho turnaje v kostkách je něco, co si lidé pamatují ještě roky, takže to tak úplně bez efektu být nemůže... Zrovna příští kapitola (která přibude snad už velmi brzo) bude narážek tak plná, že si i trochu zakomentuju pod čarou...
Re: 23. Víra ve víru Od: lucker - 09.06. 2011
prysti dil mam ocekavat este v pracovni dny?(jen se chci zeptat ne nijak talcit)
Re: 23. Víra ve víru Od: Tersa - 09.06. 2011
Zítra, pravděpodobně. Pokud datum sama vím, oznamuju ho přes shoutbox - zrovna jako teď.

Re: 23. Víra ve víru Od: agriel - 08.06. 2011
Ako sa dostanem do obmedzenej sekcie? 
Re: 23. Víra ve víru Od: Tersa - 08.06. 2011
Je potřeba mít 100 bodů - mrkni na osobní profil, za každý komentář by jich mělo naskakovat 10
Re: 23. Víra ve víru Od: agriel - 09.06. 2011
No tak to je v pohode Nevies ako je to s autorom? bude pridavat aj cez leto?
Re: 23. Víra ve víru Od: Tersa - 09.06. 2011
Teď nemám žádné informace, které by se neobjevovaly v autorových poznámkách. Ale... ano, proč ne, minulé léto se také podle všeho zveřejňovalo normálně...
Re: 23. Víra ve víru Od: agriel - 09.06. 2011Re: 23. Víra ve víru Od: Jimmi - 09.06. 2011
Len musí byť človek prihlásený, ak to má započítať. Nestačí prepísať nick. (Ale zaujímavé je, že komentáre podľa nicku zobrazuje - bola som zvedavá, či už má agriel dosť bodov). Čo už, nejdem do toho vŕtať. Keby bol problém, nastavím to ručne.

Re: 23. Víra ve víru Od: larkinh - 08.06. 2011
Teda to byl ale obrat... nikdo se nedokáže zbavit předsudků během několika hodin. I Harry byl k tomu vychovávaný (nebo to pozoroval) celé svoje dětství... A chudáček Draco, byl tak nešťastný z toho, že je vědcem :)

Re: 23. Víra ve víru Od: larkinh - 08.06. 2011
Teda to byl ale obrat... nikdo se nedokáže zbavit předsudků během několika hodin. I Harry byl k tomu vychovávaný (nebo to pozoroval) celé svoje dětství... A chudáček Draco, byl tak nešťastný z toho, že je vědcem :)
Re: 23. Víra ve víru Od: Tersa - 08.06. 2011
Myslím, že se sám zapletl do svých kulturních osidel Temné rituály, obětování... Harry ví, kam táhnout

Re: 23. Víra ve víru Od: luisakralickova - 08.06. 2011
Zdravím překladatelku a prosím, nenech se otrávit. Obdivuju sílu k překladu filozoficko-geneticko- kouzelnických  textů. Čtu a bavím se už dlouho a těším se na další vývoj situace:))
Re: 23. Víra ve víru Od: Tersa - 08.06. 2011
Díky, ani nevíš, jak moc tohle zabírá Čtenářů kteří mají nad sto bodů se žádné změny týkat nebudou, a už vůbec ne ve frekvenci přidávání. Teď se teprve dostáváme k té zábavné části, nepůjdu sama proti sobě Pokud jde o ty ostatní... také se k novým kapitolám dostanou, jen o pár dní/týdnů později. Tak spravedlivé, až mě to samotnou zarazilo...

Re: 23. Víra ve víru Od: lucker - 08.06. 2011
hmmm zajimava kapitola. stejne jako vsichni si kladu otazku kdo  poslal pro Kratiknota.Jen se chcu zeptat co je to ta "omezena sekce".BO na téhle stránce čtu poprvé
Re: 23. Víra ve víru Od: Tersa - 08.06. 2011
Harry s pomocí obraceče času, samozřejmě, jak mu bylo porazeno McGonagallovou A omezená sekce je přístupná jen uživatelům, kteří mají od 100 bodů výš - počet bodů vidíš na osobním profilu. Kapitoly dál budou přístupné i volně - jen s několika denním/týdenním zpožděním.
Re: 23. Víra ve víru Od: lucker - 09.06. 2011
díky

Re: 23. Víra ve víru Od: JSark - 08.06. 2011
Tak toto bola skutočne sila. Ale musím povedať, že jedna vec sa mi nezdá, to delenie detí na čarodejníkov, motákov/šmuklov (u nás) a muklov. Pretože ako som ja pochopila u Rowly, tak moták/šmukel je v podstate mukel, jediný rozdiel je, že sa narodil čarodejníkom. Takže dvom čarodejníkom sa nemôže narodiť čarodejník, moták a mukel. Len čarodejník a moták. Muklovia sa rodia len muklom. A potom ešte tá vec, že muklorodení a čistokrvní majú rovnaké vzdelanie. Na konci sa ukázalo, že to nie je úplne pravda, Draco už nejaké to vzdelanie mal dopredu a určite sa to neučil len sám, ale aj s pomocou rodičov alebo tútorov. Skvelý preklad, nemôžem sa dočkať pokračovania. Takže šupky hupky prekladať. ;-D
Re: 23. Víra ve víru Od: Tersa - 08.06. 2011
Moták není přesně to, co mudla - má úplný základ magických schopností, např. se dokáže dostat na nádraží Devět a tři čtvrtě, může pobývat v Bradavicích, vidí mozkomory... Jinak, kdyžtak na kapitolu ještě jednou mrkni (i s tím vzděláním se to v ní tvrdí úplně jinak; Harry chce říct, že pokud by mudlorození a čistokrevní měli jinou vrozenou úroveň kouzelnického nadání, Bradavice by pro ně musely zřídit oddělené třídy) - Harry se ptá na dva motácké páry, ne kouzelnické. A kouzelníkům nejen, že by se tu nikdy nemohl narodit mudla, nemohl by se jim narodit ani moták (překvapilo mě, že na tohle nikdo neupozornil) - motáci pak dle autorova vysvětlení musejí být mimomanželské děti... ups, ještě, že vědecké metody tolik neovládají   Není to nejideálnější, ale je to nejvědečtější vysvětlení, na které autor z dostupných kánonových údajů mohl přijít...
Re: 23. Víra ve víru Od: JSark - 09.06. 2011
HP 2, s. 117: Šmukel je niekto, kto sa narodil v čarodejníckej rodine, no nezdedil čarovnú moc. Je to opak čarodejníka, ktorý sa narodil v muklovskej rodine. HP 5, s. 18, Arabela Figgová: Som šmukel. Obaja moji rodičia boli čarodejníci, ale ja som, žiaľ, ich schopnosti nezdedila.." HP 7, s. 87: Šmuklovia boli obvykle posielaní do muklovských škôl a boli povzbudzovaní k tomu, aby sa zaradili do muklovskej spoločnosti... podstatne lepšie, ako nájsť im miesto v čarodejníckom svete, kde boli vždy len druhoradí. Že by museli byť nutne mimomanželské deti... to by potom aj mukorodení museli byť mimomanželskí? A všetci? Hmmm....
Re: 23. Víra ve víru Od: Tersa - 09.06. 2011
Já vím, ale tohle jen říká, že motáci sami magií nevládnou. Ale mají alespoň nějaké, takříkajíc pasivní schopnosti, které je odlišují od mudlů - paní Figgová je schopná vidět mozkomory, přičemž Dudley ne, jen je cítí; musejí být schopní projít na nástupiště, atd. Ale tohle jsou věci, které by mezi mudly nikdo nezaregistroval - Hermioniny rodiče musejí být technicky motáci, ale není důvod je tak nazývat. Sami by mohli být potomky jiných motáků - při křížení s mudly je poloviční šance, že se znovu narodí moták. Tak je možné, že se jeden čarodějnický gen neškodně předává po mnoho generací, dokud si jeden takový "moták" nevezme jiného "mudlovského motáka" a výsledkem může být čarodějnické dítě.
Re: 23. Víra ve víru Od: JSark - 10.06. 2011
Keď teda myslíš... Mimochodom, uvedomuješ si, že sa tu dohadujeme o vymyslenom svete?
Re: 23. Víra ve víru Od: Tersa - 10.06. 2011
Jep Ale to je velmi špatná věc, co říct filosofovi...

Re: 23. Víra ve víru Od: Vruon - 08.06. 2011
Hmm, takže vydírání ohledně komentářů? Je zvláštní kolik lidí se k těmto nekalím praktykám nakonec přikloní Ty dvě poslední kapitolky jsou prostě úžasný.... popravdě jsem stejně jako Harry nečekal že Dracovo "prozření" se bude konat tak brzy. Taky jsem očekával že ještě několik měsíců budou chodit kolem a opatrně našlapovat aby se nedotkli těchhle ožehavích témat Chvilkama se musím přiznat že jsem měl podezření že je to úplně celé připravené Harrym (obraz se na něj soucitně podíval když řekl že to potřebuje do výskumu s havraspárem) ale bylo mi to docela divný vzhledem k Harryho posedlostí důkazama a testama Hmm...odříznutí ruky se rozhodně dá považovat za kreativn nápad takový za který by nejspíš získal i nějaký ten quirell bod Docela by mě zajímalo kdo poslal ten vzkaz Kratiknotovi....? A na konec jsem zvědav jestli Hermi teď bude v nebezpečí nebo z téhle malé "honby za dokazováním převahy" sejde a ona si bude moct dál užívat pomalé drcení Potterova ega (mimochodem ona je fakt hodně zlá holka) Těším se na pokráčko
Re: 23. Víra ve víru Od: Tersa - 08.06. 2011
Žádné vydírání, jen touha po spravedlnosti Odložené zveřejňování do volné sekce se mi spravedlivé zdá - povídka pořád bude volně přístupná, ale komentující dostanou kapitoly o týden/dva dříve jako pozornost Vím, že se mi při překladu minulé kapitoly zdálo, že Harry příšerně přehrává... a dost mě zarazilo, že na to v komentáři nikdo neupozornil. Ale i když si Harry Draca vedl, jak chtěl a jak se mu hodilo, všechny testy i výsledky určitě byly pravé - jednak to tak odpovídá Harryho intelektuálnímu svědomí, jednak... no, dovedeš si představit ten tanec, kdyby se ukázalo, že je to ve skutečnosti jinak?  A vzkaz Kratiknotovi - Harry  (pomocí obraceče času) dle dřívější instrukce McGonagallové, ohledně správného postupu, jak se dostat z uzamčené místnosti
Re: 23. Víra ve víru Od: Vruon - 08.06. 2011
Díky za vysvětlení, nějak jsem si nespojil tu narážku a Harryho přípravu s tou možností za použití obraceče Docela fikaně ses vyhla odpovědi co se týče Hermiony
Re: 23. Víra ve víru Od: Tersa - 08.06. 2011
No, není moje chyba, že se zdejší vztah mezi Harrym a Hermionou nedá popsat. To se musí vidět Přátelská rivalita by to možná mohla postihnout, ale dost nedoceňuje význam jak přátelství, tak rivality
Re: 23. Víra ve víru Od: Vruon - 09.06. 2011
Já měl spíš na mysli Draca jeho výhružka než opustil místnost zněla tak jako že se Hermioně stane nějaká "nehoda" aby bylo jasné že není nejmocnější osobou v ročníku. Jejich ryvalita s Harrym....no to je opravdu tak trochu příběh sám pro sebe tam jsem taky zvědav jak se to vyvrbí ale ne až zas tolik
Re: 23. Víra ve víru Od: Tersa - 09.06. 2011
Ne...nic takového neřekl Jen, že Grangerová není nejmocnější v ročníky. Dříve Draco nadhodil něco o nehodě, a Harry ho prudce zarazil s tím, že to je jeho záležitost...
Re: 23. Víra ve víru Od: Vruon - 09.06. 2011
Tohle mám na mysli: "Grangerová není nejsilnějším studentem v Bradavicích. Jenom ve výuce dostává nejlepší známky. Brzy poznáš ten rozdíl." Nedá se to brát jako výhružka Hermioně? Je pravda že takhle s odstupem to byla spíše výhružka jemu ale i tak...

Re: 23. Víra ve víru Od: Jirka - 08.06. 2011
Hm, zdá se, že Dracova divoká reakce bude pochopitelná zejména někomu, kdo sám někdy zažil nějakou výraznou změnu paradigmatu. Taková zásadní změna smýšlení opravdu bolí a chuti dát po hubě tomu, kdo vám ji způsobil je těžko odolat, i když nejste rozmazlený zmijozel se smrtícím nástrojem v kapse. Na druhý straně, kdo Draca lituje, měl by si vzpomenout na jeho elitářské bezohledné názory na zabíjení a znásilňování jako přirozené právo "vyvolených" vůči ostatním. Nejsem si ale jist, zda Harry jen zneužil téma k manipulaci s Dracem, nebo zda doopravdy něco dokázal, a pokud ano, tak zda opravdu to, co tvrdil Dracovi. Nejspíš jen shrnul "silné důkazy, ukazující určitým směrem". Myslím, že stále ještě vidím logickou variantu, dávající právo na "krevní purismus" Malfoyů: znaky kódující magii jedince mohou být dva a ne jeden. Ten jeden se přenáší tak jak řekl Harry, míšením populace tedy nezaniká, kóduje ale jen tu základní věc: zda dotyčný je kouzelník či ne. Stále tu ale může být ještě druhý znak, který určuje sílu toho kouzelníka a dědí se nějakým jiným způsobem, takže může být míšením s mudly oslabován. To myslím vyvráceno nebylo. Jestli ale dá autor Harrymu zapravdu, tak co je zajímavé: jediný rozdíl mezi slabým a silným kouzelníkem ve světě tohoto příběhu bude, že slabý kouzelník je línější, nebo mdlého rozumu? Jak je autorovi libo, ovšem. I když já jsem si to vždycky představoval trochu jinak. Většina příběhů má tu vizi "mocného" kouzelníka jako někoho, komu se magie podřizuje snáz, dříve, ochotněji či spontánněji než jiným kouzelníkům. Tedy ty vlohy pro magii nejen buď jsou anebo nejsou, ale většinou taky mohou být více i méně silné či výrazné. To by myslím odpovídalo existenci dvou různých děděných znaků.
Re: 23. Víra ve víru Od: Tersa - 08.06. 2011
K teorii dvou znaků - mám dojem, že bysme si nijak nepomohli, pořád by to nevysvětlilo, proč je Hermiona Grangerová tak zatraceně dobrá - žádný takový "vylepšovací" gen by od svých mudlovských (v této realitě pak motáckých) rodičů získat nemohla. Což je fakt, který autor převzal z originálu, který tam zase vložila autorka pravděpodobně proto, aby sama vyvrátila teorii o čisté krvi... Pokud jde o mocnost kouzelníků... jasně někde bývá používáno cosi na způsob magického nadání, které může být menší nebo větší... jenže pozor, všechny vlohy a nadání jsou určovány geneticky, jak jinak. Takže v jsme zpátky, kde jsme začali. Myslím, že i provázanost píle a inteligence s magickou schopností taky pochází z originálu - znovu Hermiona, Brumbál, asi i Voldy (dle vzoru Toma Raddla...) Je tu další významnější možnost - mnoho genů na jednom chromozonu, ty by pak "oslabovaly" při chromozonovém crossoveru se svým nemagických protějškem. - Což Harry přehlédl, protože je mu jedenáct a, i když to zní divně, zase tolik vědy znát nemá - Autor se k tomu v tomto smyslu vyjadřuje v poznámkách k dalším kapitolám, klidně je přeložím, až tam dojdem

Re: 23. Víra ve víru Od: anonym - 07.06. 2011
Draca asi muselo dosť bolieť zničenie jeho viery v čistotu krvi.

Re: 23. Víra ve víru Od: Zuzana - 07.06. 2011
Harryho vysvetlenie genetického kódu ma fascinuje asi ako Draca. Som zvedavá, či bude Draco ochotný prijať inú teóriu o čistej krvi, než akú mu vštepovali od detstva. Harryho postup stiahnuť Draca na stranu „dobra“ je výborne premyslený. A Draca mi je teraz celkom ľúto. "Pokud by ses nehodlal stát vědcem, bude tě stále milovat. Ale budeš pro něj o něco méně speciální." to je krutá pravda... asi Ale to čo Draco urobil by som nečakala ani v tom najhoršom sne. Ešteže má aspoň v sebe akú-takú ľútosť. Koniec som trochu nepochopila použil Harry ten obracač aby napísal profesorovi Flitwickovi, alebo ho tam poslal Draco? Toto bola silná kapitola, vlastne oni sú silné všetky, ale tu sa už niečo podstatné vyriešilo. Dracovi Harry nasilu otvoril oči, bolo to drsné, ale Draco mu to vrátil.
Re: 23. Víra ve víru Od: Tersa - 08.06. 2011
Díky za komentář Ano, Draco si své "napravování" asi zrovna neužije Jeho reakce je tak očekávatelná, až je skoro i omluvitelná... a musím říct, že na mě samotnou udělalo dojem jak dospěle to Harry bere. Koneckonců, dostal co chtěl Luciusovu reakci si nedokážu představit... ale pravda je, že v této povídce se toho děje tolik, že čtenář většinou ani neuvažuje "co tomu všemu řekne Lucius". I když, samozřejmě, existuje a jednou nám svůj názor na podobné konspirace bude muset pověděť Jo, a Kratiknot - první možnost je správně Udělal přesně to, co mu profesorka McGonagallová řekla, že měl udělat, aby se tehdy dostal z té zamčené učebny lektvarů...
Re: 23. Víra ve víru Od: Zuzana - 08.06. 2011
Díky, myslela som si, že to bolo tak, len sa mi nechcelo listovať dozadu a hľadať, čo mu Gonagalová povedala. bola by som radšej keby tam profesora poslal Draco.

Re: 23. Víra ve víru Od: zelaaa001 - 07.06. 2011
rychlokuz genetiky pre Draka:) Teda dalo sa čakať, že Draco sa bude pomaly meniť... ale očakavala to postupne, pomaličky a že to bude trvať niekoľko desiatok kapitol až sa pohneme vôbec z miesta. Ale autor ma zas milo prekvapil a kapitola bola užasná:)
Re: 23. Víra ve víru Od: Tersa - 08.06. 2011
Pozor, změnil se mnohem méně, než by se mohlo čekat. Vědět něco a chovat se v souvislosti s tím jsou dvě zcela odlišné věci... Takže další změny budou stále pomalé, obávám se, ale alespoň se budou brát po zcela jiné cestě než v jiných povídkách

Re: 23. Víra ve víru Od: MagicLady - 07.06. 2011
Zkoumání krve zajímavé, akorát tomu musí člověk věnovat větší pozornost, aby neutekl nějakej důležitej detail Dracova reakce se dala při jeho výchově tak nějak předpokládat, jen sem čekala, kdy na Harryho sešle nějakou tu kletbičku Musím se přiznat, že jsem to nevydržela a mrkla na další kapitolu v originále, ale není to ono, takže si s chůtí zas přečtu tvůj překlad. Jinak bych se zatím moc nerozčilovala, že je tu málo komentářů, je zkouškový období a třeba já jsem se ke komentu dostala až teď večer, ikdyž jsem si to přečetla už v poledne. Mimochodem taky jsem se dívala na všechny fanarty k tédle povídce, pěkně vykreslují děj a u pár jsem se i smála, ale nějak moc mi toho dopředu neprozradili 
Re: 23. Víra ve víru Od: Tersa - 08.06. 2011
Vážně? To já jsem si prohlížením fanartů (taky když jsem v originálu byla zhruba někde tady) přivodila ošklivý spoiler. Přemýšlela jsem, jestli raději nevarovat... Ale drtivá většina obrázků je vážně bez kontextu neškodná, nebo spoileruje jen minimálně (Draco, The Drop Lord ) No, alespoň víš, že mezi Dracem a Harrym se to vyvrbí...zajímavě
Re: 23. Víra ve víru Od: MagicLady - 08.06. 2011
Pro jistotu nečtu ty doprovodný texty k obrázkům ale nó tak trošičku něco začínám tušit  vypadá to, že koncový kapitoly budou dost hustý 
Re: 23. Víra ve víru Od: Tersa - 08.06. 2011
Můžu jen uklidnit, že povídka ještě není u konce, v originále jsme tak za druhou třetinou To, co tě asi překvapilo, byla jen jedna z větších zápletek, navíc takříkajíc úvod do ní 

Re: 23. Víra ve víru Od: Jimmi - 07.06. 2011
Otestujeme jednu teóriu v praxi: Možno z nejakého dôvodu nejdú vkladať komentáre. Som zvedavá na výsledok. A skoro Harryovské - ak nejdú, tak sa o tomto teste ani nedozvieš Okej, svoj som nestihla. Nešťastná, pretože som si myslela, že zase budem na chvoste a už nebudem môcť napísať, čo napísané nebolo. Takže teraz som si v kľude robila poznámky: Tu som sa ešte usmievala:  (Zmijozelský prvák vysvětlil, že pracuje na důležitém projektu s jedním havraspárem, a ten havraspár mu řekl, že potřebují tyhle informace a pak utekl, aniž by řekl proč. To mu získalo mnoho soucitných pohledů.) DNA chápem, ale Harryho vysvetlenie som si musela prečítať 2x a jeho vysvetľovaniu (zdôvodňovaniu) som prišla na koreň až teraz večer. Dokonca som si vyhľadala, čo je ideálna tekutina.   Priznávam, za a proti písmenkám som vzdala. Dôverujem Harrymu. Konečne niekto zdôvodnil existenciu Hermiony Grangerovej! Už Harryho Pottera zranil. Tohle mohla být jediná příležitost, kterou k tomu kdy dostane, a tahle jediná vzpomínka mu možná bude muset vystačit do konce života. Jen ať si ječí. DRACO BODUJE! Obrovské díky. A v skrytu duše dúfam, že sa mi ten komentár odoslať nepodarí, pretože až príliš dobre viem, ako sa cítiš. Skôr myslím, že to musia rozdýchať. Vedec by som mňa nebol
Re: 23. Víra ve víru Od: Tersa - 08.06. 2011
S komentáři je to rozhodně příšerný pocit, myslím, že máš představu Napadlo mě uveřejňovat dál do omezené sekce, a až potom do veřejné (protože taková je autorova politika a já bych nerada šla proti ní) cca o 2 až 3 týdny později. To mi přijde jako zdaleka nejspravedlivější řešení. Taky mě v téhle kapitole Draco dostal Chování naprosto v charakteru a dokonale uvěřitelný - hlavně to, jak si na konci v pokoji uvědomoval, že se chová hloupě. Harryho vyškrtávací maratón jsem napodruhé už také neměla sílu kontrolovat, takže doufám, že a)jsem v tom náhodou žádnou chybu neudělala, a pokud ano, tak b)to opravila Kometa, a pokud ne, tak c)nikdo nebude mít tu výdrž číst to TAK pozorně
Re: 23. Víra ve víru Od: Jimmi - 08.06. 2011
Hm, a potom narazíš na poviedky, kde je preklad minimálne o dve triedy horší než tvoj, vidíš, aké je to odfláknuté, ale pochvál a komentárov ako maku a vieš, koľko si tomu dala ty... závisť to nie je, len to skrátka nechápem a zabolí to. Alebo niečo čo prekladáš s takou radosťou, si šťastná, že si to konečne dostala von - a nasleduje studená sprcha. Takže fakt poznám. Ale niekedy to vie vylepšiť komentár s veľkým "K". Ja čítam, takže so mnou počítať môžeš. Zaradenie do RS ti nepomôže (to je len kamufláž miesto autora), musím ti vytvoriť novú tému, ktorú do RS zaradím (no problém, bude to vyzerať rovnako) a ty len po čase prehodíš tému (napr. z MOR RS na MOR). No problem. Tak daj vedieť. Inak by celá poviedka musela ísť do RS. Jo, a ešte osobná skúsenosť - spravíš to, začnú komentovať a potom ti začne byť ľúto, že si ich do takého niečoho dotlačila, pretože budú fakt úžasní... Hm, riešenie s dvoma témami ma predtým nenapadlo (a rozhodovať sa podľa spokojnosti s komentovaním) Ale na druhej strane - čo je to chcieť 10 komentárov, keď už sme pri 23 kapitole, že? Ešte raz díky za tento úžasný preklad.

Re: 23. Víra ve víru Od: denice - 07.06. 2011
Tak tahle kapitola MÁ grády! Občas si sice ještě vzpomenu na Josteina Gaardera, který napsal pětisetstránkový román Sofiin svět jen proto, aby v něm shrnul dějiny filosofie, ale stejný postup už jen málokdy ruší při čtení tohoto díla. Oba kluci byli skvělí, rozesmál mě gom jabbar - Dunu taky miluji. A Draca mám raději než Harryho. Díky.
Re: 23. Víra ve víru Od: Tersa - 08.06. 2011
Díky  Připadá mi, že podobný... vedlejší autorův záměr nemusí být nezbytně špatnou věcí - stačí to umět provést dobře. A to, samozřejmě, většina lidí neumí :/ A ano, k Dracovi je tak nějak snažší cítit sympatie

Prehľad článkov k tejto téme:

. Oznamy: ( Jimmi )29.05. 2021Ukončenie prekladu
Less Wrong: ( Tersa )06.05. 201463.SVE, Později, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )06.05. 201462.SVE, Finále
Less Wrong: ( Tersa )05.11. 201361. SVE, Tajnosti a Otevřenost, jedenáctá část
Less Wrong: ( Tersa )05.11. 201360. Stanfordský vězeňský experiment, desátá část
Less Wrong: ( Tersa )16.07. 201359. SVE, Zvědavost, devátá část
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201358. SVE, Omezená optimizace, osmá část
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201357. SVE, Omezená optimizace, sedmá část
Less Wrong: ( Tersa )01.05. 201356. SVE, Omezená optimizace, šestá část
Less Wrong: ( Tersa )24.02. 201355. Stanfordský vězeňský experiment, pátá část
Less Wrong: ( Tersa )16.02. 201354. Stanfordský vězeňský experiment, čtvrtá část
Less Wrong: ( Tersa )22.08. 201253. Stanfordský vězeňský experiment, třetí část
Less Wrong: ( Tersa )22.08. 201252. Stanfordský vězeňský experiment, druhá část
Less Wrong: ( Tersa )31.05. 201251. Název zamlčen, část první
Less Wrong: ( Tersa )31.05. 201250. Sebestřednost
Less Wrong: ( Tersa )16.03. 201249. Priorní informace
Less Wrong: ( Tersa )16.02. 201248. Utilitární priority
Less Wrong: ( Tersa )04.01. 201247. Osobnostní teorie
Less Wrong: ( Tersa )25.12. 201146. Lidství IV.
Less Wrong: ( Tersa )06.12. 201145. Lidství III.
Less Wrong: ( Tersa )06.12. 201144. Lidství II.
Less Wrong: ( Tersa )03.12. 201143. Lidství I.
Less Wrong: ( Tersa )07.11. 201142. Odvaha
Less Wrong: ( Tersa )03.11. 201141. Přednost zepředu
Less Wrong: ( Tersa )24.10. 201140. Předstírání moudrosti, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )24.10. 201139. Předstírání moudrosti, část první
Less Wrong: ( Tersa )07.10. 201138. Smrtelný hřích
Less Wrong: ( Tersa )05.10. 201137. Mezihra: Překročení hranic
Less Wrong: ( Tersa )03.10. 201136. Stav se mění
Less Wrong: ( Tersa )18.09. 201135. Problémy s koordinací, část třetí
Less Wrong: ( Tersa )31.08. 201134. Problémy s koordinací, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )07.08. 201133. Problémy s koordinací, část první, 2.polovina
Less Wrong: ( Tersa )05.08. 201133. Problémy s koordinací, část první, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )05.08. 201132. Mezihra: Osobní bankovnictví
. Fan Art: ( Tersa )23.07. 201129.-31. Fanart
Less Wrong: ( Tersa )23.07. 201131. Skupinová práce, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )23.07. 201130. Skupinová práce, část první
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201129. Egocentrická předpojatost
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201128. Redukcionismus
Less Wrong: ( Tersa )27.06. 201127. Empatie
Less Wrong: ( Tersa )21.06. 201126. Zaregistrujte zmatení
Less Wrong: ( Tersa )18.06. 201125. Vyčkejte s předkládáním řešení
Less Wrong: ( Tersa )10.06. 201124. Machiavellská hypotéza inteligence
Less Wrong: ( Tersa )07.06. 201123. Víra ve víru
Less Wrong: ( Tersa )04.06. 201122. Vědecká metoda
. Fan Art: ( Tersa )31.05. 201121. Racionalizace - fanart
Less Wrong: ( Tersa )31.05. 201121. Racionalizace
Less Wrong: ( Tersa )23.05. 201120. kapitola, bonus
Less Wrong: ( Tersa )23.05. 201120. Bayesův teorém
Less Wrong: ( Tersa )21.05. 201119.Odložená satisfakce
Less Wrong: ( Tersa )18.05. 201118. Hierarchie dominance
. Fan Art: ( Tersa )10.05. 201117.kapitola - fanart
Less Wrong: ( Tersa )09.05. 201117.Lokalizování hypotézy, 2.polovina
Less Wrong: ( Tersa )07.05. 201117.Lokalizování hypotézy, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )04.05. 201116. Laterální myšlení
Less Wrong: ( Tersa )02.05. 201115. Svědomitost
Less Wrong: ( Tersa )30.04. 201114.Neznámé a nepoznatelné
Less Wrong: ( Tersa )28.04. 201113.Kladení špatných otázek
. Fan Art: ( Tersa )28.04. 201111.kapitola - fanart
Less Wrong: ( Tersa )25.04. 201112. Kontrola impulzů
Less Wrong: ( Tersa )24.04. 201111. První a druhé omake složky
Less Wrong: ( Tersa )24.04. 201110. Sebe-uvědomění, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )23.04. 20119. Název zamlčen, část první
Less Wrong: ( Tersa )22.04. 20118. Pozitivní předpojatost
Less Wrong: ( Tersa )21.04. 20117. Reciprocita, 2.polovina
Less Wrong: ( Tersa )18.04. 20117. Reciprocita, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )16.04. 20116. Mylné plánování
Less Wrong: ( Tersa )13.04. 20115. Základní atribuční chyba
Less Wrong: ( Tersa )11.04. 20114. Hypotéza dobře fungujícího trhu
Less Wrong: ( Tersa )10.04. 20113. Porovnávání reality s jejími alternativami
Less Wrong: ( Tersa )10.04. 20112. Vše, v co věřím, je lež
Less Wrong: ( Tersa )10.04. 20111. Velmi nepravděpodobný den
. Úvod k poviedkam: ( Tersa )09.04. 2011Úvod k povídce